Kvarndammen

Her er supertesterens bruktbiltips

Pressemelding   •   des 17, 2013 11:28 CET

Kjøpe bruktbil? KVD tester årlig mer enn 23 000 biler, og her er KVD Kvarndammens testekspert Christian Bengtsson beste tips for deg som er i modus for å kjøpe bruktbil.

Kjøp og salg av bruktbil har over lang tid ligget på Forbrukerrådets klagetopp. I fjor mottok rådet over
11 000 henvendelser knyttet til kjøp og salg av bil, mer enn dobbelt så mange henvendelser som neste tema på listen. Forbrukerrådet sier selv at mangel på dokumentasjon av bilens tilstand er en av hovedgrunnene til at bil havner på klagetoppen. Om du ikke kjenner bilens tilstand når du kjøper eller selger, er det en risiko for at du ikke vet hva du kjøper, eller om prisen er riktig.

Forbrukerne kan selv ta enkle forhåndsregler for å unngå problemkjøp. Med erfaring fra test av over 23 000 biler årlig, gir KVDs testekspert Christian Bengtsson følgende råd til de som vurderer å kjøpe bruktbil:

1. Sjekk eierhistorikken: Har bilen hatt mange eiere på kort tid bør du undersøke nøyere hva grunnen til det kan være.

2. Servicehistorikken er viktig: Du bør forsikre deg om at alle servicer er fulgt i henhold til anbefalingene i serviceheftet. Hvis tidligere eier har fulgt anbefalte serviceintervaller betyr ikke bilens kilometerstand like mye. En bil som har gått færre kilometer, men er dårligere vedlikeholdt kan innebære større risiko enn en bil med som har gått dobbelt så langt, men er bedre vedlikeholdt.

3. Sjekk «under» bilen: Det kan være lurt å sjekke bilens understell. Ta turen til et verksted i nærheten og få de til å heve bilen for nærmere inspeksjon. På den måten kan man også avsløre skade på lakken og karosseri på en bedre måte.

4. Sjekk bilen i godt lys: Vi mener at den beste måten å vurdere bilens tilstand på er når den står i et
godt lys, gjerne dagslys. I tillegg anbefaler vi at bilen er ren og tørr. En bil som er møkkete og våt gjør det vanskeligere å se slitasje i lakken og karosseriet.

5. Sjekk lekkasje: Sjekk under gummimattene og baggasjemattene for å se om det er noe antydning
til fukt. Fukt kan være tegn på lekkasje. Hvis det er antydning til lekkasje i fremre delen av bilen kan du ta en test ved å smake forsiktig på væsken. Hvis fukten har en søtlig smak kan det tyde på kjølevæskelekkasje fra varmeelement eller lignende – det er glykolen som smaker søtlig. Hvis det ikke smaker noe spesielt kan det være regnvann, noe som kan tyde på at det lekker vann inn i bilen.

6. Undersøk dekkene: Hvordan ser de ut? Slitte dekk, enten det gjelder innsiden eller utsiden av dekket, kan tyde på feil hjulinnstilling. Slitasje på selve dekkgummi kan indikere feil lufttrykk.

7. Hør etter lyder: Ta bilen ut på en prøvetur og åpne vinduet for å høre etter unaturlige lyder. Dersom du hører en rar lyd som øker med farten, kan du teste videre ved å kjøre forsiktig slalåm. Hvis lyden forsterkes når du svinger mot høyre kan dette tyde på venstre hjullager er skadet, eller vice versa.

8. Slitasje på interiør: Hvordan ser sjåførsetet ut sammenlignet med kilometerstanden og slitasje på øvrig interiør? Ser du antydning til slitasje på venstre side av setet? Dette kan tyde på at tidligere eier har gått mye inn og ut av bilen, noe som igjen indikerer at bilen først og fremst har kjørt i bytrafikk. Dette kan videre gi deg et hint om å sjekke over bremsene, samt å kjenne på kløtsjen (hvis bilen har manuelt gir).

«Det er bruktbilbransjens oppgave å sette standarden for bruk av tilstandsrapport i salg av bruktbil. Men bransjen har også ansvar for å utdanne bilforbrukeren i hva man kan forvente av en bruktbil. Vi ser ofte at brukbilkjøperen har urealistiske forventninger, og det er viktig at kjøperen forstår at det er stor forskjell på feil og normal slitasje,» sier Håkon William Birkedahl Bråthen, Regional Manager Norway i KVD.

Samtlige biler som formidles via nettauksjonen på www.kvdnorge.no har gjennomgått en KVD-test utført av våre profesjonelle teknikere. KVD-testen gir en nøytral bedømmelse av bilens tilstand, og minimerer risikoen for at det skal oppstå negative overraskelser etter handelen.

For høyoppløselige bilder, klikk her

For mer informasjon, kontakt:

Håkon William Birkedahl Bråthen, Regional Manager Norway i KVD
hakon.brathen@kvdnorge.no
950 55 803

KVD er Nordens største uavhengige, nettbaserte markedsplass for brukte biler. Selskapet ble etablert i Sverige i 1991, og selger over 23.000 personbiler og 10.000 maskiner og tunge kjøretøy via sin markedsplass kvd.se. I konsernet inngår også Sveriges største vurderingsside www.bilpriser.se.

KVD har ca. 200 ansatte og er representert på 11 steder i Sverige. Fra høsten 2012 er selskapet også representert på Løren i Oslo. KVD eies av Private Equity- konglomeratet Ratos, som blant annet også eier selskap som Jøtul, Arcus-gruppen, SB Seating (tidl. HÅG) og Bisnode. www.kvdnorge.no