Stiftelsen Arkivet

”Hestmanden” og Kong Harald samler 240 krigsseilere

Pressemelding   •   nov 03, 2011 07:20 CET

240 norske krigsseilere får håndhilse på HM Kong Harald når de kommer til dåpen av krigsseilernes flytende minnesmerke, ”Hestmanden”, i Kristiansand.

– Det er rett og slett helt fantastisk at nær 20 prosent av de gjenlevende, norske krigsseilerne kommer, sier styreleder i Stiftelsen Hestmanden, Rolf Hugo Williamsen, i en kommentar til at hele 240 av de drøyt 1300 gjenlevende norske krigsseilerne har meldt sin ankomst til Kristiansand 22. november. Da blir lastedamperen D/S Hestmanden døpt med Hans Majestet Kong Harald til stede.

D/S Hestmanden seilte under verdenskrigene, og er det eneste skipet fra det norske statsrederiet Nortraships flåte under Den andre verdenskrig som er bevart. Derfor har Stortinget vedtatt at det unike skipet skal være et minnesmerke over de norske krigsseilerne. Dåpen markerer at en langvarig restaureringsprosess er ferdig.

Håndhilser på alle

Mange norske krigsseilere har kjent på manglende offentlig anerkjennelse for sin innsats under Den andre verdenskrig. Men kongefamilien er et unntak. – De har alltid anerkjent viktigheten av det arbeidet sjøfolkene gjorde, sier krigsseiler og ildsjel for restaureringen av DS Hestmanden, Søren Brandsnes fra Kristiansand.

– Under krigen var det kongefamilien som holdt moralen oppe for oss krigsseilere. De var stadig på skipene og besøkte oss, både Kong Haakon, Kronprins Olav og Prins Harald. Det varmer godt at Kong Harald nå vil håndhilse på alle, sier Brandsnes, som med et smil legger til at Kongen får mye å gjøre.

Så mye betyr HM Kong Haralds tilstedeværelse under arrangementet at ikke bare krigsseilere fra hele landet kommer. For enkelte er det ingen hindring å måtte fly halve jorda rundt for å delta. Krigsseilere kommer hele veien fra Canada, USA og Filippinene. England, Skottland, Island og Belgia blir også representert.

Over 90 år

Arrangørene Stiftelsen Hestmanden, Stiftelsen Arkivet, Kristiansand kommune og Vest-Agder fylkeskommune er overveldet over at så mange som rundt 20 prosent av alle gjenlevende norske krigsseilere kommer til dåpen. I dag er de fleste krigsseilere over 90 år. En liten korreksjon kommer fra Søren Brandsnes: – Noen av krigsseilerne som mønstret på under krigen er ganske unge, kanskje så unge som 85 år.

Den norske handelsflåtens innsats, spesielt frakten av olje, var et av Norges viktigste bidrag til de alliertes seier under Den andre verdenskrig. Og risikoen for norske sjøfolk var stor. Rundt ti prosent av de 34.000 kvinnene og mennene som arbeidet i den norske handelsflåten under krigen ofret livet. Minnesmerket D/S ”Hestmanden” skal i fremtiden bli et museumsskip hvor nettopp norske krigsseileres historie skal formidles.

Dåpen av D/S ”Hestmanden” vil finne sted ved Kilden Teater- og Konserthus i Kristiansand havn tirsdag 22. november kl. 11.00. HM Kong Harald er blant navnene på talerlisten under arrangementet.

Bildetekst:

Styreleder i Stiftelsen Hestmanden Rolf Hugo Williamsen (t.v.) og krigsseiler Søren Brandsnes jubler over at 240 krigsseilere kommer til Kristiansand.

Til redaksjonen

Liste over land og byer som de tilreisende krigsseilerne kommer fra:

• Norge: Arendal, Asker, Avaldsnes, Bekkestua, Bekkjarvik, Bergen, Billingstad, Blomsterdalen, Bodø, Borhaug, Bremnes, Brevik, Bryne, Brønnøysund, Bømlo, Bøvågen, Drammen, Duken, Eiksmarka, Farsund, Follafoss, Fredrikstad, Frekhaug, Froland, Færvik, Grimstad, Grua, Hafrsfjord, Hareid, Harstad, Haugesund, Hauglandshella, His, Holmestrand, Homborsund, Horten, Hurdal, Husøysund, Hønefoss, Jar, Jondal, Kirkenes, Kodal, Kolgrov, Kolsås, Konsvikosen, Kopervik, Kristiansand, Krokelvdalen, Kvalvåg, Lakselv, Langevåg, Larvik, Leinøy, Lillehammer, Lysaker, Mandal, Mjøndalen, Moen, Molde, Moltustranda, Moss, Narvik, Nuvsvåg, Onarheim, Oslo, Porsgrunn, Ramnes, Ramsund, Randaberg, Ranheim, Rendalen, Risør, Rosendal, Rypefjord, Saltnes, Sandane, Sandefjord, Sandnes, Sauda, Saudasjøen, Selje, Skien, Skudeneshavn, Stabekk, Stavanger, Stavern, Stjørdal, Stokke, Svelgen, Sørvik, Tertnes, Tofte, Tromsdalen, Tromsø, Trondheim, Tvedestrand, Tønsberg, Ulsteinvik, Vadsø, Vestskogen, Vormedal, Vågsøy, Ålesund, Ålgård, Åsgårdstrand
  • USA: New York, Juneau (Alaska), Seattle (WN), Duncansville (PA), Southampton (NY), Brooklyn (NY), Elkton (MD), Rescue (CA), Rockaway (NJ), Denville (NJ).
  • Storbritannia: Shropshire ved Birmingham, Aberdeen
  • Canada: Bunaby
  • Filippinene: Manila
  • Belgia: Wommelgem
  • Island

For mer informasjon:

Rolf Hugo Williamsen, styreleder i Stiftelsen Hestmanden:

hugwilli@online.no | +47 906 43 184

Søren Brandsnes,
krigsseiler og entusiast på vegne av DS ”Hestmanden”: +47 38 01 16 95

Ingrid Næser, prosjektleder for dåpen av DS ”Hestmanden” i Kristiansand 22. november:

ingrid.naeser@stiftelsen-arkivet.no | +47 984 33 920

NB. Pressen må søke om akkreditering til dåpsarrangementet

Søknad med navn, adresse, telefonnummer og medie/redaksjon sendes

Svein Tybakken, presseansvarlig:

svein.tybakken@kristiansand.kommune.no | +47 415 11 392

Om Stiftelsen Arkivet

skal være et senter for historieformidling og fredsbygging – gjennom dokumentasjon, forskning, undervisning og kulturformidling.