OsloMet

HiOA og Simula lanserer høyteknologisk senter

Pressemelding   •   okt 10, 2016 15:40 CEST

Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) og Simula Research Laboratory inviterer pressen til lansering av Senter for digitalisering.

Norge har et stort behov for økt IKT-kompetanse og et større antall IKT-spesialister. En av fire IT-jobber kan bli stående ubesatt i 2030, ifølge en rapport bestilt av kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Bare i Oslo-området er nå det 95 000 teknologiarbeidsplasser som skal dekkes, og antallet er stadig økende.

Simula og HiOA tar grep og samler nå to av Norges sterkeste utdannings- og forskningsmiljøer innenfor anvendt IKT-kunnskap i et høyteknologisk senter.

Målet er å levere flere høyt kvalifiserte kandidater på bachelor, master og ph. d.-nivå, i tillegg til forskning på høyt nivå i bruk av IKT.

- Vi er inne i en tid der samfunnet skriker etter høy IKT-kompetanse, og det er stort behov for å koble slik kompetanse opp mot arbeids- og næringsliv, sier rektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), Curt Rice.

Rektor Curt Rice er svært glad for samarbeidet med Simula Research Laboratory om det nye senteret for digitalisering.

– Simula er virkelig en suksesshistorie i Norge. De har et sterkt fagmiljø, og er blant de aller sterkeste når det kommer til å hente hjem forskningsmidler fra EU, og til å publisere forskning. Når vi går sammen med dem er det for å koble de beste kreftene i landet innen arbeidslivsnær digitalisering og IKT, sier Rice.

Lansering av Senter for digitalisering

Lanseringen av det nye senteret skjer på Høgskolen i Oslo og Akershus.

Tid og sted: Onsdag 12. oktober kl. 15.00 – 16.00 i Pilestredet 46, auditorium Athene 2.

Under lanseringen presenterer vi både behovet og etterspørselen etter IKT-kompetanse, og løsningen Simula og HiOA nå iverksetter.

Det blir signering av avtale og innledninger fra blant annet:

• Statssekretær i KMD, Paul Chaffey
  • Finansbyråd, Robert Steen
  • Ledelsen ved HiOA og Simula
  • Interesseorganisasjoner, Abelia og IKT-Norge
  • Relevant bedriftscase

Det blir gode muligheter for intervjuer med blant annet HiOA-rektor Curt Rice, adm. direktør Aslak Tveito i Simula, statssekretær Paul Chaffey i kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD), Abelia og IKT- Norge.

Mediekontakt
Kjersti Thoresen
E-post: kjersti.thoresen@hioa.no

Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) er landets største statlige høgskole, med ca. 16 000 studenter og over 1850 tilsatte.