Veolia Miljø

Historiens største riveprosjekt på norsk jord er fullført

Pressemelding   •   des 16, 2009 16:25 CET

(Oslo, 16. desember 2009) Med rivingen av det gamle Akershus Universitetssykehus (SiA) er det største riveprosjektet på norsk jord noensinne fullført. 40.000 m2 gulvflate er borte og totalt 50.000 tonn avfall er gjenvunnet.

Veolia Miljø Entreprenør AS overleverer i disse dager prosjektet til byggherren Helse Sør-Øst ved Nye Ahus til avtalt sluttdato. Det kjente landemerket, høyblokka, samt åtte andre bygninger er nå borte. Prosjektet har vært særlig komplisert siden det har vært drift i underliggende etasjer og tilliggende bygninger mens rivingen har pågått.

Alt avfall gjenvunnet
Kildesorteringsgraden har vært 98 %, og praktisk talt alt avfallet er gjenvunnet. Dette er godt i overkant av kontraktens krav på 70 % kildesorteringsgrad og 90 % gjenvinningsgrad.

Prosjektets 65.000 arbeidstimer er gjennomført uten en eneste fraværsskade, altså er H-verdien* lik null.

Prosjektdirektør ved Nye Ahus, Knut Arild Røste, er meget godt fornøyd med måten Veolia Miljø har løst oppgavene. Han sier at samarbeidet med entreprenøren har fungert utmerket.

– Entreprisen har vært stor og krevende, og hensynet til eksisterende sykehusdrift både inntil og under rivesnittet gjorde at vi måtte sette svært strenge krav til sikkerhet og valg av utførelse.

Miljøprosjekt
– Jeg er svært tilfreds med at vi har fullført prosjektet på tid og med så gode resultater målt mot de krav og forventninger vår kunde hadde i forhold til HMS, miljø, utførelse og ferdigstillelser, sier Nils Einar Aas, adm. dir. i Veolia Miljø Entreprenør.

– Dette har ikke bare vært et riveprosjekt, men et bredt anlagt miljøprosjekt der konsernet Veolia Miljø har brukt sin beste kompetanse innen områder som miljøkartlegging, miljøsanering, riving, gjenvinning av mange avfallsfraksjoner samt håndtering av store mengder helse- og miljøfarlig avfall, sier Aas.

Om Veolia Miljø

Veolia Miljø-konsernet er Norges ledende miljø- og gjenvinningskonsern. Det har en omsetning på ca. 3,38 milliarder kroner og har 1.433 ansatte. Veolia Miljø er 100 % eid av det internasjonale miljøkonsernet Veolia Environmental Services.

* H-verdi er en indeks som måler skader med fravær per million arbeidstimer.

For mer informasjon,
Nils Einar Aas, adm dir Veolia Miljø Entreprenør AS