Norges Kampsportforbund

Historisk NM

Pressemelding   •   feb 01, 2013 15:12 CET

Lørdag 16. februar er det duket for en historisk idrettsbegivenhet i Egersund. For alle første gang skal det deles ut en kongepokal i kampsporten Kendo

Norges Kampsportforbund har tildelt en kongepokal til norgesmesterskapet i Kendo som Stavanger Kendo klubb arrangerer i samarbeid med kampsportforbundet i Egersund.
Kongepokalen er satt opp i åpen klasse hvor både menn og kvinner konkurrer mot hverandre. I fjor var det en kvinne som vant åpen klass.

Kendo og konkurranser
Kendo er en japansk kampsport med røtter fra 1600-tallet. Kampene foregår innenfor et eget kampområde. Hver kamp varer inntil fem minutter, eller til en av deltagerne har fått to poeng.
NKF arrangerer hvert år NM i åpen klasse individuelt, og lagkonkurranse med tremannslag. Det første offisielle Norgesmesterskapet i regi av NKF ble arrangert i 2010.

Internasjonale konkurranser
Det internasjonale kendoforbundet, IKF, ble stiftet i 1970 og det første verdensmesterskapet ble arrangert samme år i Tokyo. VM arrangeres nå hvert andre år, og året i mellom arrangeres EM av det europeiske kendoforbundet.

Visste du …?
Tokyo-politiet tok i bruk kendo som en del av sin opplæring i 1879.

Flere bilder kan hentes her http://staging.imageshop.no/no/kampsport/All#/w=280&s=&c=3728

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.