Nyhetstips

Historisk pris til afrikansk LO-leder

Pressemelding   •   okt 12, 2010 08:47 CEST

LO-forbundet Industri Energis nyopprettede pris for faglige rettigheter ble i dag tildelt Wellington Chibebe, 46 år, Generalsekretær i Zimbabwe Congress of Trade Unions (ZCTU). - Wellington Chibebe får prisen fordi han er en uredd fagforeningsleder i et land der opposisjonelle blir utsatt for tortur og drapstrusler, sier Liv Undheim, leder av prisjuryen og nestleder i Industri Energi.

- Noen mennesker må drive fagforeningsarbeid med livet som innsats. En av dem er Wellington Chibebe, generalsekretær i LO Zimbabwe, sier Undheim. Wellington Chibebe mottok prisen under Industri Energi sitt landsmøte i Oslo, mandag 11. Oktober. Han er den første i historien som får den nyopprettede prisen, som er på en halv million kroner.

Trampeklapp
Prisvinneren fikk trampeklapp fra salen, og var beveget i sin takketale.

-Prisen kan sees på som en blomsterhilsen til meg og alle mine kolleger som har vært utsatt for vold fra myndighetene. Når en ligger på sykehus, hjelper medisin, ja, leger, men at noen tenker på og bryr seg om deg, er det viktigste, sier Wellington Chiebe.

Han sier at man galgenhumoristisk prøver å få hodet over vann, fordi kroppen allerede er under vannet.

-Vi er dedikert som fagforeningsfolk, og selv om det ikke er lett, må vi aldri gi opp håpet om å kunne være fri i et fritt land, sier han.

Juryen har bestått av:
Liv Undheim, komitéleder (Industri Energi), de to tidligere LO-lederne Gerd-Liv Valla og Yngve Hågensen, Randi Bjørgen (tidligere YS-leder), Helga Hjetland (tidligere leder av Utdanningsforbundet), Finn Erik Thoresen (styreleder i Norsk Folkehjelp) og Liv Tørres (rådgiver).

Juryens begrunnelse
- Tildelingen er et utrykk for dyp respekt for Chibebes uredde engasjement for faglige rettigheter og demokrati i Zimbabwe. Hans iherdige innsats har fått ham arrestert, torturert og fengslet flere ganger. For juryen er Wellington Chibebe et symbol for ansattes globale kamp for faglige rettigheter, sier Liv Undheim.

En ILO-rapport fremlagt i mars 2010 bekrefter at tillitsvalgte i Zimbabwe fortsatt er utsatt for forfølgelse, trakassering, arrest og tortur.

- Tildelingen er også en anerkjennelse til ZCTU som organisasjon for hele tiden å ha stått oppreist i kampen for faglige rettigheter i Zimbabwe. Prisen på en halv million norske kroner er viktig for ZCTUs videre arbeid for faglige rettigheter, Liv Undheim.

Flåthen gratulerer
LO i Norge har siden 1982 hatt samarbeid med ZCTU.
- Chibebe er en fagforeningsleder det står respekt av og en verdig vinner av Arthur Svenssons internasjonale pris. Vi gratulerer Chibebe og ZCTU. Fagbevegelsen er en av de viktigste drivkreftene for demokrati, menneskerettigheter og en sosial og bærekraftig økonomisk utvikling i Zimbabwe, sier LO-leder Roar Flåthen.

Spørsmål i forbindelse med pristildelingen kan rettes til:
Informasjonssjef Martin Steen, mob: 41 57 73 30, mail: martin.steen@industrienergi.no
Kommunikasjonsrådgiver Christine Meling, mob 95 19 64 66, mail cmc@industrienergi.no

Industri Energi er det største forbundet for industri- og offshoreansatte i Norge. Industri Energi er LOs fjerde største forbund med 55 000 medlemmer.

Bakgrunn om prisvinneren og situasjonen i Zimbabwe
LO-forbundet Industri Energi står bak den nyopprettede Arthur Svenssons internasjonale pris. Tidligere forbundsleder Arthur Svensson var spesielt opptatt av internasjonale spørsmål og solidaritet. Prisen skal være en anerkjennelse til mennesker og organisasjoner som gjør en ekstraordinær innsats for å fremme fagbevegelsens verdier og rettigheter for ansatte verden over.

Wellington Chibebe, 46 år, Generalsekretær i Zimbabwe Congress of Trade Unions (ZCTU). Han bor i Harare, hovedstaden i Zimbabwe. Landet har i en årrekke vært preget av stor politisk uro, økonomisk kollaps og har en arbeidsledighet på 80 prosent.

Om Zimbabwe Congress Trade Unions (ZCTU):
ZCTU ble stiftet 28. februar 1981. President er Lovemore Matombo. ZCTU har ca 300.000 medlemmer og er den dominerende sentrale landsorganisasjonen i Zimbabwe. ZCTU har i dag 34 tilhørende fagforbund. ZCTU har vært LOs samarbeidspartner i Zimbabwe siden 1987.

På 1990-tallet kom ZCTU i stadig økende motsetningsforhold til Mugabes regjering og ZCTY var hovedkraften bak dannelsen av MDC (Movement for Democratic Change). ZCTU har uttrykt støtte til samlingsregjeringen (ZANU-PF og MCD), men er klare på behovet for nytt og uavhengig valg så snart som mulig. Chibebe takket nei til en posisjon i samlingsregjeringen da Morgan Tsvangirai fra MDC dannet samlingsregjering med ZANU-PF i 2008.

Les også vedlagte landsprofil – Zimbabwe, utformet av Industri Energi.

Vedlegg