Bravissimo AS

Hjelp til barn med hodepine og migrene

Pressemelding   •   jun 07, 2018 10:53 CEST

1-2 barn i hver skoleklasse har migrene, men skremmende mange får ikke hjelp. Nå lanseres gratis informasjonsfilmer på nett om hodepine og migrene hos barn. Målet er at foreldre til barn med hodepine skal få mer kunnskap og ta barnet med til legen.

Lite kunnskap om barnemigrene

Filmene og informasjon er nå tilgjengelig for alle på www.barnehodepine.no og skal gi foreldre og helsepersonell verdifull informasjon.

-Bakgrunnen for prosjektet er at veldig mange barn og ungdommer med migrene sliter på skolen og sosialt, fordi de hverken fått diagnose hos lege eller behandling, sier hodepinespesialist Dr. Tine Poole som er faglig ansvarlig og initiativtaker.

-Mange foreldre har ikke oppsøkt helsevesenet for barnas plager, rett og slett fordi de ikke tror at barnets hodepine er alvorlig nok, ikke forstår at hodepinen kan være migrene, eller ikke vet at det finnes god behandling. Dette til tross for at hos 75 % av barn med migrene forekommer sykdommen i den nærmeste familie! fortsetter Poole.

-Migrene hos barn og ungdommer arter seg ofte litt annerledes enn hos voksne, blant annet med kortere anfall og at barn ikke alltid klarer å beskrive sine symptomer. Dette kan bidra til underdiagnostisering og selv mange leger og helsesøstre vet for lite om migrene hos barn. Ubehandlet migrene kan få alvorlige konsekvenser.

Fakta og gode råd for et bedre liv til tross for alvorlig hodepine

I filmene deltar flere barn og ungdommer med migrene og deres familier, og hodepinespesialist Dr. Tine Poole forteller om hvordan migrene for barn arter seg og hvordan barnet kan få hjelp. Det finnes god behandling og mange muligheter for å forebygge migreneanfall gjennom medisiner, tilrettelegging og gode rutiner.

Gratis informasjonsfilm på nett

Foreningen for kroniske smertepasienter har fått prosjektmidler fra Extrastiftelsen og har samarbeidet med kommunikasjonsselskapet Bravissimo AS og pasientforbundet Hodepine Norge om å produsere informasjonsfilmene, spre de på nett og arrangere informasjonsmøter for foreldre, helsesøstre og skolepersonell. Målet er at alle som søker informasjon om barn og hodepine skal finne filmene, og at alle barn med hodepine og migrene skal få hjelp hos lege.

Bravissimo AS er et kommunikasjonsselskap som hjelper bedrifter, organisasjoner og etater med å kommunisere sine budskap på en spennende og informativ måte til sin målgruppe med hjelp av film og video på nett.