Creo communication

Hjelpestikkepris til frivillige rettshjelpere

Pressemelding   •   des 09, 2009 09:59 CET

Mandag denne uka ble ”Årets Hjelpestikkepris” på 400 000 kroner gitt til Juridisk Rådgivning for Kvinner (JURK).– Hjelpestikkeprisen utgjør virkelig en forskjell for oss i JURK. Den gir oss en fantastisk mulighet til å realisere en drøm, sa daglig leder i JURK, Gunhild Vehusheia begeistret og lovet at pengene skal bli forvaltet på best mulig måte. Hun og hennes frivillige medarbeidere, som er kvinnelige jusstudenter ved Universitetet i Oslo, har sammen bestemt at prispengene skal brukes på en bevisstgjøringskampanje rettet mot kvinner over hele landet. Målet for JURK er at alle kvinner i Norge kan være aktive og ansvarlige samfunnsborgere.

Skal på ”Rettighetsturné”
I sin takketale understreket Vehusheia viktigheten av å skape et eget prosjekt med bidraget fra Hjelpestikkeprisen. – Nå kan vi reise ut i landet og møte kvinner der de er; på krisesentre, i fengsler eller på kjøpesentre. Mange kvinner i dagens Norge kjenner ikke til sine rettigheter eller mangel på disse, sa Vehusheia, og trakk fram mange samboeres uvitenhet som eksempel.

Gode råd gratis
I forbindelse med overrekkelsen var styreleder i Hjelpestikkefondet, jusprofessor Lucy Smith, kanskje ekstra stolt og rørt denne gangen. Blant alle JURKs frivillige hedret hun deres arbeid og JURKs imponerende innsats med gratis rådgiving på alle rettsområder gjennom 35 år. – Over 50 000 kvinner i Norge har blitt hjulpet av JURK til nå, og det er gledelig at enda flere nå vil få mulighet til å motta gode råd og bli mer bevisste, sa hun.

Hjelp for over 50 millioner
Hvert år siden 1991 har Hjelpestikkeprisen gått til personer, foreninger eller institusjoner som har gjort en betydelig sosial eller humanitær innsats med sikte på bedring av levevilkårene for barn, eldre eller handikappede. Hjelpestikkefondet har, siden etableringen i 1922, bidratt med mer enn 52 millioner kroner. Fondets inntekter kommer fra salg av Nittedals fyrstikkprodukter. Blant tidligere prismottakere er Kirkens Bymisjon, Norsk Blindeforbunds førerhundskole og Leger uten grenser.

Fakta om Juridisk Rådgivning for Kvinner (JURK):
Etablert i 1974 for å bekjempe kvinneundertrykking og bedre kvinners rettsstilling
JURK har i løpet av 35 år hjulpet over 50 000 kvinner over hele landet
Bemannes av kvinnelige jusstudenter ved UiO

Bildetekst:
Hjelpestikkeprisen 2009 overrekkes av styreleder i Institusjonen Hjelpestikker, professor Lucy Smith, til daglig leder for Juridisk Rådgivning for Kvinner (JURK) Gunhild Vehusheia.

Kontakt:
- Daglig leder i JURK, Gunhild Vehusheia, 92 46 87 10