SIBA AB

Hjemmeelektronikkjeden SIBA fjerner butikkpriser

Pressemelding   •   aug 20, 2012 08:00 CEST

I følge en undersøkelse som hjemmeelektronikkjeden SIBA har gjennomført blant sine kunder, syntes halvparten av norske elektronikkonsumenter at begrepene internettpris og butikkpris er forvirrende. Åtte av ti kunder sier at de til og med har valgt å ikke kjøpe et produkt i butikk fordi det er billigere på nettet. Kjeden tar derfor grep og lover nå samme pris på internett som i sine butikker.

Victor Bengtsson, landsjef for SIBA Norge er ikke overrasket over resultatene.
– Pris er viktigere enn noen gang tidligere. Ideen om at prisen på hjemmeelektronikk skal være forskjellig på internett og i butikk er gammeldags. I dag forventer kundene lavest mulig pris uansett hvor de handler, sier han.

SIBA lytter derfor til kundene og har bestemt seg for å fjerne butikkpriser. Dette betyr at kundene alltid får samme pris i butikk som på www.siba.no. Det kreves heller ikke noen innsats som for eksempel å bestille og betale online når man går til butikken for å få nettpris i butikken. I SIBAs butikker vil det alltid være samme pris i butikk som på www.siba.no

– Det norske hjemmeelektronikkmarkedet skriker etter transparens og tydelighet. Vi vil derfor gå i bresjen for denne utviklingen og gjøre det så enkelt som mulig for kundene å handle. Kundene skal kunne velge mellom å handle i butikk eller på nettet ut i fra hva som passer deres behov og ikke basert på hva som står på prislappen, sier Bengtsson.

Nettpris i butikk kommer til å gjelde uansett hvor i landet butikken ligger.
– I bransjen har det lenge vært vanlig å ha lokal prissetting. Dette innebærer at samme vare har ulik pris i ulike deler av landet. I SIBA gjelder ikke denne prissettingen da våre lave nettpriser alltid gjelder i våre butikker, uansett om de ligger i Stavanger, Trondheim eller Oslo.

Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 17. juli til 8. august og ble besvart av 576 personer.

Om SIBA
SIBA er en av Nordens ledende detaljehandelsforetak innen husholdningselektronikk.Vi selger kapitalvarer innenfor radio & TV, data & telefoni og hus & hjem til både privatkunder og bedriftskunder. Hovedkontoret til SIBA ligger i Gøteborg, Sverige.Vår forretningside er bygget på at vi, bedre enn noen andre, skal imøtekomme markedets behov av husholdningselektronikk. Målet vårt er å tilby kundene våre den beste kombinasjonen av pris og service.