Escape Travel AS

Hjuldamperen endelig tilbake på Mississippi

Pressemelding   •   nov 14, 2011 12:31 CET

Etter orkanen Katrina herjet sørstatene i USA i 2005, stoppet en av Amerikas mest tradisjonsrike turistformer opp. Nå er det på tide med en reintroduksjon.

Mississippi-elven er den nest lengste elven i USA og betegner ofte skillet mellom øst og vest i landet.  Den renner fra Itasca-sjøen i Minnesota til Mexicogolfen og er 3.733 km lang.

Sammen med sideelvene Missouri og Jefferson, utgjør Mississippi det største elvesystemet i Nord-Amerika og det fjerde lengste i verden. Navnet betyr «den store elven», og nå tilbyr Escape Travel elvecruise med verdens største hjuldamper nettopp her.

Tradisjonsrikt og eksotisk
Elvecruise har tatt nordmenn med storm. Fra 2009 til 2010 økte antall reisende fra Norge med 10 prosent for denne ferieformen. Norges ledende ekspert på elvecruise, Escape Travel, har nå kommet med sin nye katalog for 2012.  Den inneholder hele 32 forskjellige cruise.

- Cruiset på Mississippi er årets største nyhet for alle som vil på elvecruise. Vi er stolte av å kunne være det første selskapet som kan tilby slike cruise i Norge etter at orkanen Katrina herjet store deler av elveutløpet for seks år siden, sier administrerende direktør i Escape Travel, Tove Voss.

For selv om elvecruise har blitt solgt av Tove Voss i 15 år, hindrer det ikke Escape Travel i å fornye seg og finne stadig flere eksotiske vannveier med cruise i høy standard.

- Seiling på Mississippi kan regnes som eksotisk selv om det er en av de mest tradisjonsrike vannveiene i verden. New Orleans, Memphis og en rekke andre smeltedigler for kultur ligger langs elveleiet. Når man kombinerer dette med den gode dollarkursen og stor USA-interesse blant nordmenn, har vi stor tro på hjuldamper-cruisene, sier Voss.

Verdens største hjuldamper
Mississippi er hovedpulsåren for kultur og historie i USA, og når du i tillegg kan oppleve elven og områdene rundt fra den 127 meter lange American Queen, blir det noe spesielt med opplevelsen, mener Voss.

- Om bord finner du det mest stilfulle viktorianske showteateret på Mississippi. Samtidig finnes et godt utvalg av restauranter, bibliotek og barer. Skipet rommer over 400 passasjerer, og alt om bord er inkludert i prisen, forteller Voss.

Prisene for et 8 dagers cruise starter på 16 470,- for en innvendig lugar, utvendig 22 770,-.
Velger man et 4 dagers cruise koster det fra 5 970,- i innvendig lugar og fra 8 370,- i utvendig lugar.
Prisene inkluderer: Hotell en natt før cruiset starter, transporter, stort utfluktsprogram, helpensjon og vin til middag. Flyreiser fra/til Norge kommer i tillegg. Cruiset kan selvfølgelig kombineres med å se mer av USA.

For mer informasjon og flere bilder, kontakt Tove Voss på e-post: tove.voss@escapetravel.no, eller tlf. 22 01 71 71/ 93 43 75 14.

Escape Travel er Norges største arrangør av elvecruise og er spesialist på reiser til Sør- Amerika. Vi arrangerer rundreiser og cruise med norsk reiseleder både i Europa og til fjerne reisemål og skreddersyr reiser over hele verden for individuelle reisende.