Smart Safety

Høyeste antall sykkeltyverier på fem år

Pressemelding   •   feb 02, 2010 09:39 CET

Politiet mottok 15 111 anmeldelser av sykkeltyverier i 2009. Det er en økning på 16,2 prosent fra året før. Tallet på anmeldte sykkeltyverier i 2009 er den høyeste på fem år. Ifølge en fersk rapport fra Politet utgjør sykkeltyveri i dag den største enkeltgruppen av simple vinningstyverier i Norge.

Smart Safety, som administrerer Nordens største sykkelregister, bekrefter utviklingen.
– I fjor så vi en økning på nesten 20 prosent i antall henvendelser om sykkeltyverier fra våre kunder. Dette er en lei utvikling, men samtidig er vi glade for å kunne levere tilbake mange av syklene som blir rapportert stjålet. I samarbeid med politiet identifiserer vi eierne ved hjelp av rammenummer eller sikkerhetsoblat som er festet på syklene, noe som gjør at vi ofte kan levere dem tilbake til de rettmessige eierne, sier country manager for Smart Safety i Norge, Lars Nordberg.

Han forteller at de har samarbeid med de fleste store sportskjedene i Norge, slik at syklene som selges, automatisk havner i Smart Safety Sykkelregister. Sportskjeden XXL er blant dem, og innkjøpsjef for sykkel, Marius Jensen, sier samarbeidet gir en ekstra trygghet for kundene.
– Alle som kjøper sykkel hos XXL tilbys gratis registrering i Smart Safety Sykkelregister. Men det er flere ting sykkeleiere bør tenke på, som selvsagt å passe på å låse sykkelen godt. Mange velger såkalte billiglåser som er enklere å bryte opp når de har kjøpt seg sykkel. Vi anbefaler at kunden bør bruke omtrent ti prosent av sykkelens verdi på lås. Det er svært sjelden at vi opplever at de mest solide låsene våre blir brutt opp, sier Jensen.

Smart Safety Sykkelregister anbefaler alle å sikre sykkelen mot tyveri med fem enkle tiltak:
• Bruk en FG-godkjent (forsikringsgodkjent) lås
• Lås sykkelens ramme fast til grunnfast gjenstand (gjerde, stolpe, skilt etc.)
• Sett fra deg sykkelen der mange mennesker ferdes
• Har du dyrt utstyr, bruk spesialskruer og -muttere som tyven ikke får løsnet med vanlig verktøy
• Registrer sykkelen i et sykkelregister som er søkbart for politiet

Vedlagte bilder og kilder kan benyttes fritt.
For mer informasjon, kontakt country manager Lars Nordberg i Smart Saftety Norge,
Mob.: +47 905 50 546 / lars.nordberg@smartsafety.com

Om Smart Safety:
Smart Safety er et nordisk konsept som leverer trygghets- og servicetjenester. Smart Safety kombinerer tyveribeskyttende tiltak (registrering og merking av verdigjenstander) med erstatning og kompensasjon hvis uhellet rammer. Smart Safety Sykkelregister er størst i Norden med over fire millioner registrerte sykler, søkbare for politiet i alle land. Selskapet hadde i 2009 30 ansatte og en omsetning på 100 millioner kroner.

Ytterligere informasjon
Smart Safety