LO Norge

Hovedavtalen LO – NHO 75 år. Invitasjon til jubileumskonferanse.

Pressemelding   •   okt 06, 2010 10:01 CEST

Hovedavtalen kalles arbeidslivets grunnlov. Den første hovedavtalen ble inngått mellom LO og NHO i 1935. Med sine regler om samarbeid og medbestemmelse i bedriftene, har hovedavtalen hatt, og har, stor betydning for norsk arbeids- og næringsliv. Avtalepartene markerer 75-årsjubileet med en stor konferanse.

7. oktober 2010 kl 13.00 – 16.00 på Radisson Blu Scandinavia Hotel, Holbergs gt. 30, Oslo. Registrering og lunsjbuffet fra kl 11.30.

I forbindelse med konferansen lanserer LO og NHO ei ny bok om hovedavtalen, ”Avtalt spill”. Boka er et nybrottsarbeid, redigert av historiker Trond Bergh og med bidrag fra flere forfattere. Trond Bergh vil innlede om nye perspektiver og sentrale poenger fra boka.

Av programmet ellers kan nevnes innledning ved Statsminister Jens Stoltenberg,. Videre vil hovedavtalens betydning, historisk, i dagens situasjon og framover, bli belyst i en samtale mellom LO-leder Roar Flåthen, adm. dir. i NHO John G. Bernander, arbeidsminister Hanne Bjurstrøm og Høyre-leder Erna Solberg.

Media inviteres til å overvære konferansen. LO-leder Roar Flåthen, NHO-leder John G. Bernander og historiker og redaktør Trond Bergh vil være tilgengelig for media fra kl 11.00 og etter konferansens slutt.

Jenny Ann Hammerø
Informasjonssjef i LO