Norges Bygdeungdomslag

Hun ble Årets unge bonde!

Pressemelding  •  16-11-2011 21:00 CET

Elisabeth Holand ble onsdag kveld kåret tilÅrets unge bonde 2011på Studentersamfunnet i Ås, av en jury ledet av Landbruksminister Lars Peder Brekk (Sp).

– Årets unge bonde er et flott forbilde med et imponerende engasjement for landbruk og det hun driver med. Hun representerer en ny generasjon bønder og kombinerer et spennende yrkesvalg med et aktivt familieliv og betydelig samfunnsengasjement, sier Lars Peder Brekk, landbruksminister og juryformann.

Holand er 31 år og driver en gård med melke- og storfekjøttproduksjon, i tillegg til at hun produserer poteter. Hun har et glødende engasjement for landbruket og har tatt på seg flere tillitsverv i landbrukets organisasjoner. Hun er også varaordfører i Vestvågøy kommune og styremedlem i Nordland Senterpartiet. I tillegg er hun alenemor til fire barn.

Kvinnelig landbruksforbilde

Juryen har i år bestått av representanter fra Landbruksdepartementet, Universitetet for Miljø- og Biovitenskap på Ås, NBU, Nationen og McDonald’s Norge. I sin beslutning fremhever juryen at vinneren selv tar grep for å drifte på best mulig måte, og at hun takler utfordringer på en forbilledlig måte.

– Dette var veldig overraskende og egentlig litt merkelig. Jeg er opptatt av positivitet rundt landbruksyrkene, så jeg sier til ungene at jegbareskal enlitentur i fjøset for å ufarliggjøre det litt. Og det har vært veldig morsomt å være med på denne konkurransen fordi den framstiller det å være bonde på en veldig lystbetont måte, noe som trengs, sier Elisabeth Holand, vinneren av Årets unge bonde 2011.

Nationens sjefsredaktør er også svært stolt av vinneren.

– Det er strålende at vi får flere kvinnelige forbilder også innenfor landbruket. Elisabeth er et godt eksempel på en engasjert og aktiv kvinne som er en meget god representant for det norske landbruket, sier Mari Velsand, sjefsredaktør i Nationen og en av årets samarbeidspartnere for kåringen.

Stort engasjement

Kåringen av Årets unge bonde 2011 har blitt møtt med stort engasjement over hele landet.

– Vi er veldig imponert over engasjementet denne konkurransen igjen skaper over hele landet. Alle kandidatene viser at norsk matvareproduksjon er et spennende yrke. Vi er avhengige av tilgang på norske kvalitetsråvarer, så for oss er det flott hvis denne kåringen kan bidra til at unge blir inspirert til å finne veien til norsk landbruk, sier Margaret Brusletto, kommunikasjonsdirektør i McDonald’s Norge AS.

Årets unge bonde er en del av rekrutteringskampanjen ”Grønn utdanning” som har som formål å øke rekrutteringen til landbruk og andre grønne fag.

– Både rekrutteringskampanjen og denne kåringen har blitt godt mottatt over hele Norge. Vi vil fortsette å jobbe målrettet for at Norge også i fremtiden skal ha mange dyktige bønder, og ikke minst for å opprettholde et levende og attraktivt bygdemiljøer, sier leder i NBU Inger Johanne Sveen.

Nå venter tur til Barcelona for to med betalt avløser for Holand.

NBU er en organisasjon av og for ungdom, og har 5.300 medlemmer i 85 lokallag i 11 fylker. NBU har til formål å samle all ungdom som er interessert i bygdesamfunnet i den hensikt å ivareta og frem bygdene og ungdommen sine interesser.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom