KLP

Huseiere pass på! Tor kommer

Pressemelding   •   jan 28, 2016 16:29 CET

Huseiere kan bli holdt ansvarlig for skader ved for dårlig sikring av løse gjenstander. Slik sikrer du deg mot ekstremværet Tor.

Meteorologene varsler mulig vind opp mot orkan styrke fra Hordaland og nordover til Trøndelag denne helgen og varsler også at vinden vil kunne merkes godt i innlandet med kraftige vindkast.

- Slik kraftig vind kan gjøre store skader på liv og eiendom og huseier kan bli holdt ansvarlig for skader forårsaket av løse gjenstander dersom disse ikke er forsvarlig sikret, sier avdelingsleder i KLP Skadeforsikring, Robin Wulff-Nilsen.

KLP Skadeforsikring følger nøye med på utviklingen for å kunne bistå ved henvendelser og skader forårsaket av det dårlige været og avdelingslederen mener det er viktig å reagere raskt.

- Det er viktig å ta forholdsregler nå, sikre løse gjenstander før vinden setter inn. Han ber også publikum være forsiktig når uværet kommer.

- Hold deg innendørs om du ikke absolutt må ut, avslutter han.

Løse flyvende gjenstander skaper farlige situasjoner. Noen forholdsregler kan du ta for å unngå skader:

• Fjern snøskuffer og skiutstyr fra verandaen. Disse kan bli farlige flyvende objekter.
  • Har du ikke tatt ned trampolinen bør du i hvert fall fjerne duken.
  • Sørg for at konstruksjoner med stort vindfang er forsvarlig forankret.
  • Steng porten. Garasjer med åpen port kan lett bli "offer" for vindens herjinger.
  • Sikre nybygg. Alle bygg under oppføring må sikres ekstra godt.
  • Parker bilen i garasjen eller på et sted som ikke er så værutsatt. Gamle trær, eller tykke grener på trær kan blåse ned i kraftig vind og utgjøre stor skade på personer og eiendom.
  • Kontroller taket på huset. Sjekk at du ikke har takstein som begynner å bli løse som kan bli tatt av vinden.
  • Båter som ligger ute på vann må fortøyes ekstra godt.

For mer informasjon, kontakt:

Robin Wulff-Nilsen, avdelingsleder KLP Skadeforsikring AS
Telefon: 992 50 890 eller epost: rwn@klp.no

Roar Grønstad, informasjonsrådgiver KLP
Telefon: 918 94 003 eller epost: rgd@klp.no

Kommunal Landspensjonskasse (KLP) er Norges største livsforsikringsselskap. Selskapet leverer pensjons-, finans- og forsikringstjenester til kommuner og fylkeskommuner, helseforetak og til bedrifter både i offentlig og privat sektor, og til deres ansatte. KLP-konsernet har en forvaltningskapital på 527 milliarder kroner.