Personskadeforbundet LTN

Husk reiseforsikring

Pressemelding   •   jun 26, 2013 16:45 CEST

I disse ferietider er det viktig å huske på at du kan stå på bar bakke om ulykken først er ute. Sykehusopphold og hjemreiser med ambulansefly dekkes ikke nødvendigvis av den norske stat.

Nasjonal juss gjelder

- Mange nordmenn tror at Norge alltid hjelper dem, også på ferie, forklarer generalsekretær Ingeborg Dahl-Hilstad i Personskadeforeningen LTN.

Det kan bli en ubehagelig overraskelse for mange. For så enkelt er det sjelden.

- Skader man seg for eksempel i en motorsykkelulykke i Hellas, er det gresk erstatningsrett som gjelder, forklarer Dahl-Hilstad, og setter fingeren på problemet. Ikke alle land har de samme avtalene som Norge. Andre har andre økonomiske forutsetninger, og utenfor EU kompliseres det ytterligere.

- Vi får ofte kontakt med mennesker som har kommet i problemer etter å ha vært involvert i ulykker etter leie av motorsykler.

Hvilke råd har du til dem?

- Jeg har det samme rådet til alle som skal på utenlandstur. Husk reiseforsikring, og sjekk forsikringsvilkårene!

Reisepremie til quizvinner

Vi mistenker at mange forbryter seg mot denne regelen.

- Erfaringsmessig stemmer det bra. Men vi gjør vårt.

Eksempelvis?

- Vi har en facebok-quiz på trappene, og der kommer vi til å fokusere på blant annet reise og rettigheter. Vinneren av quizen vinner et opphold for fire i Panorama Dreams i Sveti Vlas i Bulgaria.

Forhåpentligvis med reiseforsikring.

- Ja, alt annet hadde tatt seg ut, smiler generalsekretæren i Personskadeforeningen LTN.

Om Personskadeforbundet LTN

Personskadeforbundet LTN er en organisasjon for alle som har fått livet endret på grunn av skade. Å bli skadet setter deg i en situasjon ingen kan forberede seg på. Plutselig er ord som rehabilitering, nav og erstatning er en del av dagligtalen, og man skal forholde seg til mye nytt både som enkeltmenneske men også som pårørende. Våre medlemmer har vært der før, og vi vet hvordan systemet virker.