Høyskolen Kristiania

Hvor effektivt er dette: Bilhjul på slep?

Pressemelding   •   jul 11, 2013 07:00 CEST

Norges Helsehøyskole undersøker nå om det er hold i polfarernes utsagn om at «dekktrekking» er utmerket trening.

- Dekktrekking har vært benyttet i mange år av polfarere som fysisk forberedelse til ekspedisjoner. De har hevdet at dekktrekking er en utmerket form for trening, da den både gir styrke og god utholdenhetseffekt i de musklene de skal benytte når de skal trekke pulk, sier professor Per Morten Fredriksen ved Norges Helsehøyskole.

Ifølge professoren finnes ingen studier på hvor effektiv denne treningen er.

- Hensikten med denne studien er å se om dekktrekking kan brukes som en effektivt metode i treningen. I tillegg vil vi undersøke om det å gå med motstand kan være mer effektiv uten at det oppleves å trene fremtredende hardt, forteller Fredriksen.

Like bra som å løpe?

- Turgåing og løping er vanlige mosjonsformer og som bedrer den fysiske helsen betraktelig. For de som er i dårligere form kan turgåing være en dekkende form for trening, men for de som er i bedre form, kan gange ha for lav intensitet til å være en effektiv treningsform, sier Fredriksen.

- Vi ønsker derfor å se om gange med motstand kan gi samme effekt som å jogge eller løpe.

- Vi har data fra en tidligere studie som viser at trekking av to dekk i en så lav fart som 4 km/t er like krevende som å løpe i 10 km/t i fem prosents motbakke. I tillegg gir dekktrekking trening av overkropp, både armer og stabilitet i mage/ rygg, sier Fredriksen.

I den pågående studien er femti forsøkspersoner delt i tre grupper, en kontrollgruppe, en gruppe som trener langkjøring i en time og en gruppe som trener etter «HIIT prinsippet» (High Intensity Interval Training) med kun korte, men maksimale drag .

Studien gjennomføres i regi av Norges Helsehøyskole. Ansvarlige er førsteamanuensis Asgeir Mamen og professor Per Morten Fredriksen.

Fakta om Høyskolen Campus Kristiania

• Høyskolen Campus Kristiania består av tre fakulteter, Markedshøyskolen, Norges Kreative Fagskole, Norges Helsehøyskole og virksomheten NKS Nettstudier.
    • Markedshøyskolen tilbyr 7 bachelorstudier og ett masterstudium og har ca. 1.600 studenter.
    • Norges Kreative Fagskole tilbyr 11 fagskoletilbud og to bachlorstudier i Oslo, Bergen og Trondheim samt har ca 1.700 studenter
    • Norges Helsehøyskole tilbyr 5 bachelorstudier, ett masterstudium i samarbeid med Leeds Metropolitan University og har ca 500 studenter.
    • NKS Nettstudier ble etablert i 1914 som Norsk Korrespondanseskole, og har i løpet av nesten 100 år utdannet over tre millioner nordmenn. I dag tilbyr NKS 18 studieprogram samt enkelte kurs via nett og har ca 4.300 studenter.
    • Aktiv Læring AS tilbyr kurs innen arbeidsmarkedsopplæring til arbeidssøkende tilknyttet NAV. Målsetningen er å hjelpe kursdeltakere ut i arbeid gjennom ulike fagkurs, som også vektlegger opplæring i jobbsøking.
    • Education Link - Studier i Utlandet AS tilbyr studentene ved Norges Kreative Fagskole en internasjonalbachelorgrad ved et av NKFs samarbeidsuniversiteter. Education Link samarebdir med 30 universiteter og colleger i 6 ulike land.