Vitusapotek

I dag lyser pollenvarselet rødt på Østlandet. Har du pollenallergi?

Pressemelding   •   mar 13, 2012 16:20 CET

Hva er pollenallergi?

Pollenallergi er allergi mot pollen fra ulike typer planter, gress og trær. Ved pollenallergi aktiveres immunforsvaret ved kontakt med bestemte typer pollen. Såkalte mastceller i kroppen skiller ut histamin og en rekke andre stoffer, og resultatet er de velkjente allergisymptomene. Cirka 900 000 nordmenn rammes av pollenallergi hvert år, og forekomsten er økende.

Pollensesongen
Or og hassel blomstrer i februar, mars og april. Bjørka blomstrer i månedsskiftet april/mai i Sør-Norge og opptil 1 måned senere i Nord-Norge. Salix blomstrer fra midten av april i Sør-Norge og fra midten av mai i Nord-Norge. Gress har sin pollensesong fra midten av juni til begynnelsen av august i Sør-Norge, og fra begynnelsen av juli til midten av august i Nord-Norge. Burot har sin pollensesongen er fra slutten av juli til slutten av august og har størst betydning i Sør-Norge

Symptomer ved pollenallergi
Typiske symptomer ved pollenallergi er kløende og rennende øyne og nese, nysing, tett nese og kløe i hals og svelg. Pollenallergi kan forveksles med en forkjølelse, da symptomene kan ligne.

Les mer her om forskjellen mellom symptomer på pollenallergi og forkjølelse her.

Gode råd ved pollenallergi

• Hold vinduer og dører stengt så mye som mulig på varme, solrike og vindfulle dager. Luft heller skikkelig om kvelden og natten, da er det mindre pollenstøv i luften
  • Bruk gjerne pollennett foran vinduene
  • Ikke tørk eller luft klær og sengetøy ute i perioder med mye pollen
  • Bruk solbriller
  • Vask eller skyll håret før du legger deg
  • Skyll øyne og nese ofte med saltvann for å fjerne pollenstøv
  • Unngå kontakt med irriterende stoffer som tobakksrøyk og parfyme
  • Følg med på pollenvarselet
  • Start behandling med forebyggende medisiner i god tid før symptomene begynner for å oppnå best effekt

Behandling av pollenallergi
Det finnes flere ulike allergimedisiner som kan benyttes ved pollenallergi, i form av nesespray, øyedråper, tabletter, inhalasjonsmedisiner og sprøyter. Allergimedisiner helbreder ikke allergien, men reduserer plagene.

Personer med kjent pollenallergi, bør begynne med allergitabletter i god tid før allergisesongen starter (1-2 uker). Allergimedisinene bør brukes gjennom hele sesongen, også på dager med lite pollen. Allergimedisiner virker best om de tas forebyggende.

Uten resept får du kjøpt en liten pakning av tabletter, nesespray og øyedråper. Reseptfrie allergimedisiner er beregnet ved kortvarige eller akutte allergiplager. Les mer om allergimedisiner

Kryssallergi
Er du allergisk mot pollen, reagerer du ofte på andre stoffer som ligner. Dette kalles kryssallergi. Personer med bjørkeallergi reagerer for eksempel ofte på nøtter, epler og pærer. Les mer om kryssallergi.

Når bør du kontakte lege?

• Ved symptomer på pollenallergi bør du ta kontakt med lege for å få en utredning for allergien din
  • Dersom du har behov for reseptfrie allergimedisiner over en lang periode, bør du ta kontakt med lege for å undersøke om du kan ha rett til medisiner på blå resept
  • Dersom du ikke har god effekt av allergimedisinen(e) dine
  • Ved symptomer i bare det ene øyet, kan det tenkes at plagene skyldes en infeksjon og ikke allergi, og du bør ta kontakt med lege for å få riktig behandling
  • Dersom du opplever en kraftig allergisk reaksjon

I Vitusapotek er vi spesialister på medisiner og hvordan disse virker i kroppen din. Det er viktig at medisiner brukes riktig for at du skal få best mulig effekt av dem og unngå unødvendige bivirkninger. Vi jobber hver dag for at du skal få en friskere hverdag. Hos oss finner du også gode velværeprodukter – helse er mer enn bare fravær av sykdom.
Apotekkjeden eies av Norsk Medisinaldepot AS (NMD), landets største leverandør av legemidler og helserelaterte produkter til det norske folk via apotek og sykehus. Selskapet har en stabil markedsandel på nesten 50 prosent. Vi er i dag en del av det internasjonale konsernet Celesio, som har mer enn 175 års erfaring med distribusjon av legemidler.