Stavanger Kulturhus

ICORN på talerstolen i Europaparlamentet

Pressemelding   •   jan 25, 2010 11:31 CET

Leder av det Stavangerbaserte internasjonale fribynettverket (ICORN), Helge Lunde, er invitert til å tale på en åpen høring om EU-støtte til menneskerettighetsforkjempere i Europa-parlamentet i Brussel mandag 25 januar.
Det er Heidi Hautala (www.heidihautala.net), leder av Europaparlamentets menneskerettighetskomite, som har invitert ICORN sammen med representanter for FN, OSSE og EU-kommisjonen til å diskutere en rapport hun presenterer, med tittelen ”EU policies in support of Human Rights Defenders”

ICORN har for tiden 27 medlemsbyer i og utenfor Europa, og ble etablert som uavhengig internasjonal organisasjon 1. januar 2010.- Deltagelsen under høringen i Europaparlamentet (se program som vedlagt) representerer både en viktig anerkjennelse av det arbeidet vi driver, og en stor mulighet til å forsterke den offisielle europeiske dimensjonen ved ICORNs virksomhet, uttaler Helge Lunde.

Kontakt:

Helge Lunde
Leder, ICORN
helge@icorn.org
www.icorn.org; www.shahrazadeu.org
Ph: +47 99582488

Elisabeth Dyvik
edy@icorn.org
www.icorn.org
Ph: +47 47510557
Sølvberget, Stavanger kulturhus.
Siden 1987 har Sølvberget, Stavanger kulturhus vært byens og regionens kulturelle storstue og møteplass.
Sølvberget er stedet der kunnskap, opplevelse og erkjennelse forenes. De drøye 15.000 kvadratmeterne har vært fylt med mange ulike aktiviteter disse årene. I dag forvaltes og drives Kulturhuset av det kommunale foretaket Sølvberget KF. I tillegg leier SF Kino Stavanger, Norsk Barnemuseum, Barnas Kulturverksted, Kult.kafeen, Choco boco og Narvesen lokaler i huset. I overkant av 1,3 millioner besøkte kulturhuset i 2008, så publikum setter tydeligvis pris på et variert tilbud av aktiviteter.

Sølvberget KFs dominerende virksomhet er Stavanger bibliotek, som fyller 3 etasjer i kulturhuset. I tillegg har virksomheten eget galleri, Sølvberget Galleri, som har et variert tilbud av utstillinger, ICORN - sekretariat for interansjonalt fribynettverk og litteratur- og ytringsfrihetsfestivalen Kapittel.