IKEA

IKEA åpner på Skøyen i august

Pressemelding   •   apr 22, 2016 13:32 CEST

Nå blir IKEA lettere tilgjengelig for Osloborgere som foretrekker å handle sentrumsnært. Planen er å åpne IKEA service & pick-up point på Skøyen allerede i august, i de gamle lokalene til Møller Bil i Drammensveien 145. IKEA har vært i Norge i over 50 år, men har aldri vært så sentralt plassert.

- Det er utrolig spennende for oss i IKEA å komme til Skøyen. Det er ingen tvil om at kundene våre både i Norge og resten av verden ønsker en mer sentrumsnær beliggenhet. Samtidig velger stadig flere å handle på nett. Derfor endrer vi den 50 år gamle filosofien om å kun bygge varehus utenfor de store byene, sier Jan Christian Thommesen, kommunikasjonssjef i IKEA Norge.

Over sommeren åpner IKEA flere netthandelsbaserte service & pick-up points i sentrale strøk rundt om i verden. Oslo er blant de første stedene som får et IKEA service & pick-up point så sentralt.

Slik blir IKEA service & pick-up point Skøyen
IKEA service & pick-up point gjør det enklere å handle på nett. På Skøyen blir det både en vareutlevering og et 1000 kvadratmeter stort utstillingsrom der du kan se, ta på og teste et utvalg av produktgruppene til IKEA. Her får du hjelp til å planlegge og bestille 8 000 produkter fra nettbutikken.

Det blir ikke mulig å handle for å ta med seg varer hjem med én gang. Alle kjøp skjer på nett. På grunn av plassen kan ikke IKEA tilby kjøttboller eller annen servering. Dette er først og fremst et sted for inspirasjon og for å få hjelp av IKEAs interiøreksperter.

La bilen stå
Da IKEA service & pick-up point åpnet i Tromsø juni 2015 og i Ålesund januar 2016, kom IKEA til de to byene for aller første gang. Skøyen blir ikke bare det mest sentrale IKEA service & pick-up point i Norge, men også det første som ligger i nærheten av eksisterende varehus.

- Vi tror at kundene våre som bor sentralt i Oslo vil sette pris på å få hjelp til å planlegge, se på produktene og hente varer nærmere der de bor. Det er langt færre biler enn det er folk i Oslo, og mange foretrekker å handle innenfor ring 3. Skøyen er et kollektivknutepunkt som er lett tilgjengelig med buss, trikk og tog. Når vi kommer til Skøyen får kundene våre flere valgmuligheter, sier Thommesen.

- Styrker Skøyen
Det er Schage Eiendom som leier ut lokalet til IKEA. Selskapet eier en av de største næringseiendommene på Skøyen.

- Vi har klokketro på at dette blir en suksess. Med så sentral beliggenhet og god kollektiv tilgjengelighet blir IKEA sin etablering nyskapende innenfor et interiør og designmarked folk flest forbinder med dyrere merkevarer. Det er spennende i seg selv og vil styrke Skøyen som et av Oslos viktigste interiørknutepunkt, sier Egil Svoren, administrerende direktør i Schage Eiendom.

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 381 IKEA-varehus i 47 land i verden. 328 av disse er drevet av IKEA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år ble varehusene besøkt av 884 millioner mennesker. Nettsidene til IKEA ble sist år besøkt 1,9 milliarder ganger. I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Ett nytt varehus åpner i 2018, på Danebu på grensen mellom Sandefjord og Larvik. Det er også to IKEA Service & pick-up points i Norge, ett i Tromsø og ett i Ålesund og ett nytt planlegges på Skøyen i Oslo. 3000 medarbeidere jobber i de norske varehusene.