IKEA

IKEA advarer mot svindelkampanjer

Pressemelding   •   jul 18, 2016 10:34 CEST

IKEA melder at merkevaren har blitt misbrukt i svindelkampanjer på Facebook, e-post og SMS. Innholdet er ofte konkurranser, gavekort eller spørreundersøkelser.

Vi ønsker å advare mot dette, og oppfordrer våre kunder til å ha en sunn skepsis til kommunikasjon de mottar i ulike kanaler. Vi kommuniserer aldri med kundene våre på denne måten, og vi oppfordrer alle til å ikke delta i slike konkurranser, klikke på lenker eller respondere på SMS eller e-post, sier Jan Christian Thommesen, kommunikasjonssjef i IKEA.

Svindelkampanjene har noe varierende ordlyd, men har noen fellestrekk. Kjennetegn for at det er svindel kan være dårlige oversettelser og skrivefeil, ugjenkjennelig logobruk og mistenksomme nettadresser.

— Du vil alltid finne IKEAs kampanjer omtalt på våre nettsider, så er du usikker på om det er en svindelkampanje eller ikke, kan du sjekke på IKEA.no.

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 381 IKEA-varehus i 47 land i verden. 328 av disse er drevet av IKEA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år ble varehusene besøkt av 884 millioner mennesker. Nettsidene til IKEA ble sist år besøkt 1,9 milliarder ganger. I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Ett nytt varehus åpner i 2018, på Danebu på grensen mellom Sandefjord og Larvik. Det er også to IKEA Service & pick-up points i Norge, ett i Tromsø og ett i Ålesund og ett nytt planlegges på Skøyen i Oslo. 3000 medarbeidere jobber i de norske varehusene.