IKEA

IKEA og Sonos går sammen for å utvikle fremtidas lydopplevelser hjemme

Pressemelding   •   des 06, 2017 15:00 CET

Lyd – og særlig musikk – kan gjøre livet hjemme bedre. Undersøkelser viser at mennesker som bor sammen og hører på musikk sammen, tilbringer mer tid sammen hjemme (tre timer mer per uke enn mennesker som ikke hører på musikk sammen). Når folk hører på musikk sammen sier de at de føler seg mer inspirert (25 %) og verdsatt (14 %)[1], og i tillegg sier 65 % av millenniumsgenerasjonen at de spiller musikk for å føle seg mer hjemme[2] – noe som også viser hvor viktig musikk er i hjemmet.

«Da vi spurte folk hva slags lyder de forbinder med hjemmet sitt, svarte mange at det er musikk som får dem til å føle seg hjemme», forteller Björn Block, Business Leader for IKEA Home Smart.

IKEA og Sonos skal sammen gjøre det enda enklere for folk å spille akkurat den sangen de vil, hvor som helst i boligen, uten å avbryte rytmen i hverdagen. Det skal bli lettere for folk å tilpasse stemningen hjemme – med flott design, musikk og lyd.

«Sammen med Sonos vil vi gjøre musikk og god lyd tilgjengelig for flere, og vi vil lage produkter som er tilpasset hvordan folk lytter sammen hjemme. Ved å gå sammen vil vi kombinere IKEAs kunnskap om hjeminnredning med Sonos' ekspertise innen god hjemmelyd», sier Björn Block, Business leader for IKEA Home Smart.

«I Sonos forstår vi den forvandlende kraften musikk har i hjemmet», forklarer Patrick Spence, administrerende direktør i Sonos. «Vi mener at lyd bør regnes som en del av hjeminnredningen, og sammen med IKEA skal vi utvikle produkter og opplevelser som skal gjøre hjemmet bedre både for øynene og for ørene.»

Samarbeidet mellom IKEA og Sonos er en del av IKEA Home Smart. IKEA startet utviklingen av smarthjemprodukter i 2015 med lanseringen av trådløs lading for mobiltelefoner, etterfulgt av smartbelysning i 2016. Det tredje steget for IKEA Home Smart blir nå å utforske lyd i hjemmet.

«IKEA jobber med å skape løsninger for livet hjemme ved å integrere enkel og rimelig teknologi i hjeminnredningsløsningene våre, slik at smarthusteknologien kan bli tilgjengelig for de mange menneskene», forteller Björn Block, Business Leader for IKEA Home Smart.

Samarbeidet mellom IKEA og Sonos kommer til å bli lansert på varehusene i løpet av 2019.

[1] Sonos Music Makes It Home-undersøkelsen 2015

[2] IKEA-rapporten Livet hjemme 2016

Om Sonos:

Sonos® ble grunnlagt i 2002 og er ledende innen lydanlegg for hele hjemmet. Fra å være en nystartet teknologibedrift med nerdete ingeniører (etter eget utsagn) og dyktige designere med kjærlighet for musikk, har Sonos vokst til å bli en global merkevare som jobber med å forvandle måten vi lytter til musikk hjemme. Det trådløse hjemmeanlegget deres gjør det enkelt for hvem som helst å høre på musikken man elsker i alle rom i boligen – i fremragende kvalitet.

Med flere titalls strømmetjenester, gjennom tusenvis av forhandlere og i millioner av hjem er Sonos nå tilgjengelig i over 60 land. Sonos investerer hele tiden i programvare og tjenester for å forbedre brukeropplevelsen, så kundene skal kunne nyte god musikk hjemme i mange år etter at de kjøper den. Sonos forandrer sakte, men sikkert måten folk lytter til musikk på – ett hjem av gangen.

Sonos, Inc. er et privateid selskap med hovedkontor i Santa Barbara i California og med andre kontorer i Boston og Seattle, i tillegg til Nederland, Sverige, Danmark, Frankrike, Storbritannia, Australia, Tyskland og Kina.

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 392 IKEA-varehus i 48 land i verden. 340 av disse, inklusive alle norske varehus, er drevet av IKEA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år hadde disse varehusene 783 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 2,1 milliarder ganger. I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Norske kunder kan også handle ved tre IKEA Service & pick-up points, i Tromsø, Ålesund og på Skøyen i Oslo. Totalt jobber det rundt 3000 medarbeidere i IKEA Norge.