IKEA

Pressemelding   •   jul 28, 2016 08:00 CEST

IKEA ønsker å informere kunder som har kjøpt ett eller flere av de berørte sjokoladeproduktene, om at disse produktene ikke egner seg for personer som er allergiske mot eller har intoleranse for hasselnøtt og/eller mandel, og at IKEA derfor tilbakekaller dem.

IKEA utvider den pågående tilbakekallingen av sjokolade med ytterligere seks produkter som ikke egner seg for personer som er allergiske mot eller har intoleranse for hasselnøtt og/eller mandel.

Produktsikkerhet og -kvalitet har høyeste prioritet for IKEA, og den globale tilbakekallingen gjelder alle best før-datoer for samtlige produkter.

Innhold av hasselnøtt og mandel er påvist hyppig, ikke bare av og til, noe som understreker at disse sjokoladeproduktene ikke er egnet for personer som er allergiske mot eller har intoleranse for disse allergenene.

Produktinformasjonen oppgir ikke dette innholdet tydelig nok, da det nå står «kan inneholde». Produktinformasjonen på produktmerkingen kan være villedende, og anses derfor å stride mot lovgivningen i flere markeder. Basert på IKEAs høye sikkerhets- og kvalitetsstandarder har de bestemt seg for å tilbakekalle de berørte produktene globalt, uten hensyn til forskjellig lovgivning i de ulike markedene.

Produktene er imidlertid trygge for alle som ikke er allergiske mot eller har intoleranse for mandel og/eller hasselnøtt. IKEA har ikke mottatt rapporter om allergiske reaksjoner i forbindelse med de seks nye produktene som nå omfattes av den pågående tilbakekallingen.

Bekymrede kunder kan returnere berørte produkter på sitt nærmeste varehus mot full refusjon.

IKEA beklager ulempene dette måtte medføre.

For mer informasjon, ta kontakt med IKEAs kundesenter på telefon 02340.

Ytterligere seks sjokoladeprodukter tilbakekallesSalgsperiode
CHOKLAD LINGON & BLÅBÄR 180 g (sjokolade med tytte-/blåbærsmak)Alle best før-datoer
CHOKLAD LJUS UTZ 100 g (melkesjokolade)Alle best før-datoer
CHOKLAD NÖT UTZ 100 g (sjokolade med nøtter)Alle best før-datoer
GODIS CHOKLADKROKANT 450 g (melkesjokolade med karamell)Alle best før-datoer
GODIS CHOKLADRÅN 168 g (sjokoladefylte kjeks)Alle best før-datoer
CHOKLADKROKANT BREDBAR 400 g (sjokoladepålegg)Alle best før-datoer

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 381 IKEA-varehus i 47 land i verden. 328 av disse er drevet av IKEA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år ble varehusene besøkt av 884 millioner mennesker. Nettsidene til IKEA ble sist år besøkt 1,9 milliarder ganger. I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Ett nytt varehus åpner i 2018, på Danebu på grensen mellom Sandefjord og Larvik. Det er også to IKEA Service & pick-up points i Norge, ett i Tromsø og ett i Ålesund og ett nytt planlegges på Skøyen i Oslo. 3000 medarbeidere jobber i de norske varehusene.