Bisnode Norge

Ingen konkursvind over Norge

Pressemelding   •   jul 08, 2013 10:17 CEST

Konkursandelen er lav, ikke høy

– Når enkelte organisasjoner og nyhetsmedier nylig har rapportert om en sterk økning i konkurser blant norske bedrifter, er dette en sannhet med store modifikasjoner. Faktisk er konkursandelen på et historisk svært lavt nivå, konstaterer Frode Berg i Bisnode.

Feil å se bare på økningen

– Antall konkurser har riktignok isolert sett økt, men det gir et feil bilde av virkeligheten når man utelukkende ser på utviklingen i antall konkurser. Skal man måle temperaturen på norsk næringsliv, må man også ta hensyn til antall nyetablerte selskaper. Faktum er at konkursandelen blant norske aksjeselskaper fremdeles er på et særdeles lavt nivå, sier Frode Berg.

Les også: 16.029 flere nordmenn har betalingsanmerkninger

0,84 prosent konkurser i første halvår

Analyser fra Bisnode Credit viser at konkursandelen blant aksjeselskaper i første halvår 2013 var på lave 0,84 prosent. Bortsett fra i 2012, som var et spesielt år, var konkursandelen betydelig høyere i tilsvarende periode i både 2009 (1,25 prosent), 2010 (1,01 prosent) og 2011 (0,96 prosent). Konkursandelen i 2012 var på 0,78 prosent. Sterk vekst i nyetablerte aksjeselskaper, grunnet redusert krav til aksjekapital (fra 100.000 til 30.000 kroner), var hovedårsaken til dette. I tillegg slapp de minste selskapene revisorplikt.

Les også: Kraftig vekst i antall nyetableringer

Svak økning pga. normalisering

– Den høye etableringstakten har fortsatt også i 2013, men den svake økningen i konkursandelen skyldes en normalisering, forklarer Frode Berg.

– Når det er sagt, er vi i Bisnode selvfølgelig ikke blåøyde. Norske virksomheter opplever nå en tøffere hverdag enn i foregående år. Likevel kan vi ikke villede med ufullstendig informasjon om utviklingen i norsk næringsliv. «AS Norge» går fremdeles svært bra, noe de lave tallene på andelen av konkurser beviser, avslutter Frode Berg.

Mer informasjon: Kontakt adm. dir. Frode Berg i Bisnode Credit AS

E-post: frode.berg@bisnode.no

www.bisnode.com

Bisnode er Europas ledende leverandører av kreditt-, markeds- og forretningsinformasjon. Vi hjelper over 200.000 foretak med å minimere risiko, maksimere salg og å ta bedre forretningsbeslutninger. Vårt løfte er å muliggjøre smarte beslutninger gjennom kundeforståelse, kvalitetsdata, analytisk drivkraft og integrerte løsninger. Bisnode er etablert i 19 europeiske land, med totalt 3.000 ansatte. I Norge er vi 250 ansatte og omsetter for ca 400 millioner. Vi holder til på Havnelageret i Oslo.