Norsk kulturråd

Inger Sitter mottar Kulturrådets ærespris 1. desember

Pressemelding   •   nov 29, 2011 10:23 CET

Kulturrådets ærespris for 2011 går til billedkunstner Inger Sitter. Prisen blir delt ut på Kunstnernes Hus i Oslo, torsdag 1. desember kl. 20.00. Rådets leder Bentein Baardson overrekker prisen som er på 500 000 kroner.

- Som en av våre tidligste modernister har Inger Sitter vært med på å flytte grenser for det moderne kunstbegrep i Norge. Hun har en stor spennvidde i sin produksjon og har vært sterkt engasjert i arbeidet med å bedre kunstnernes kår, sier rådsleder Bentein Baardson.

Inger Sitter er representert i en rekke norske og utenlandske museer og samlinger, blant andre Nasjonalgalleriet og Museet for samtidskunst i Oslo, Henie-Onstad Kunstsenter, Trøndelag Kunstmuseum, Moderna Museet og Nationalmuseum i Stockholm og Statens Museum for Kunst i København.

Inger Sitter har også vist stort sosialt engasjement gjennom en rekke tillitsverv innen kulturlivet; bl.a. har hun vært styremedlem i Unge Kunstneres Samfunn (1952–54), Norske Grafikere (1955–58) og Nasjonalgalleriet (1993–96) og medlem av Norsk kulturråd (1964–68).

Sitter har vært sterkt engasjert i arbeidet med å bedre kunstnernes kår, og gjorde en stor innsats i arbeidet med å innføre garantiinntekt for kunstnere. I 1981 ble hun som første kvinne utnevnt til professor ved Statens kunstakademi.

Inger Solveig Sitter er født i 1929. Hun er utdannet ved Statens Kunstakademi i 1945, Institut Supérieur des Beaux-Arts i Antwerpen og var elev ved Andres Lhotes malerskole og Stanley William Hayter i Paris.  Hun deltok på Høstutstillingen første gang i 1948.

Sitter ble tildelt Oslo bys kunstnerpris 1978 og den svenske Prins Eugen-medaljen 1983, og hun ble utnevnt til kommandør av St. Olavs Orden i 2010.

Kulturrådet har siden 1968 delt ut sin årlige ærespris. Listen over prisvinnere inneholder en rekke kjente navn fra norsk kulturliv, blant annet Alf Prøysen, Sigbjørn Bernhoft Osa, Harald Sæverud, Arne Nordheim, Anne-Cath Vestly, Arve Tellefsen, Liv Ullmann, Sverre Fehn, Iver Jåks, Kjartan Slettemark, Jan Garbarek, Solveig Kringlebotn og Mari Boine. Æresprisen for 2010 gikk til Tor Åge Bringsværd. Æresprisvinneren ble utnevnt i Kulturrådets møte den 27. september.

Lenke til Kulturrådets begrunnelse

Kontakt:
Inger Sitter tel 33 39 12 77 / 909 25 689
Rådsleder Bentein Baardson tel 907 47 702
Kommunikasjonsdirektør Janne Stang Dahl tel 970 81 120 / janne.stang.dahl@kulturrad.no