Forskningsrådet

Innovation award - ONS 2010 Jakter på fremtidens teknologi

Pressemelding   •   jan 15, 2010 11:27 CET

Offshore Northern Seas i Stavanger (ONS) deler ut flere innovasjonspriser innenfor olje- og energisektoren. Programkoordinator Siri Helle Friedemann skal lede arbeidet med å kåre årets vinner.

Les kommentarer (0)Legg igjen en kommentar

Fremtidens olje- og gassindustri er avhengig av ny teknologi. ONS har i mange år jobbet for å profilere de bedriftene som ved sin grensesprengende teknologi har satt Norge på kartet.

Juryleder Siri Helle Friedemann Innovasjonsprisen (Innovation Award) ble for første gang delt ut i 1982, og i 2004 ble den utvidet med en SMB Innovasjonspris, for små og mellomstore bedrifter.

- Innovasjon er avgjørende, sier Friedemann. Det bærer oss fremover og generer økt verdiskapning og inntjening. Innovasjon og nytenkning er viktig for samfunnet som helhet.

Ny leder for Innovasjonsjuryen
Siri Helle Friedemann er programkoordinator for PETROMAKS i Forskningsrådet. Hun har vært medlem i Innovasjonsjuryen de siste 4 årene, men det er første gang hun skal lede juryen.

ONS og Kjell Ursin-Smith er veldig fornøyd med å få Friedemann i teamet sitt.
- Hun har stor profesjonell innsikt, er en glede og jobbe med og har mange gode kvaliteter. Med andre ord et naturlig valg som leder for juryen, sier Ursin-Smith.

Innovasjonsprisene åpner dører
Innovasjonsprisene er viktig for bedriftene som vinner. Tomax vant Innovasjonsprisen for SMB i 2006 og mener det har åpnet dørene til det globale markedet.
- Da vi vant fikk teknologien vår stor oppmerksomhet, sier Nils Reimers i Tomax. Det ble stor interesse både for firmaet og teknologien vår. Prisen ga oss en kickstart inn i den kommersielle fasen. Vi har siden da doblet vår aktivitet hvert år og har nå kunder over hele verden, sier Reimers.

Søk Innovasjonsprisene
Søknadsfristen for å nominere og søke Innovasjonsprisene er 20. mai 2010.
ONS presenterer tre priser; the Innovation Award, the SME Innovation Award, og for første gang i 2010 er det mulig å nominere til en “Special Innovation Award”.
The Special Innovation Award blir gitt til en person eller organisasjon som har spilt en stor rolle i olje- og energisektoren. Søkere trenger ikke delta på ONS for å vinne prisen.

Siri Helle Friedemann regner med å motta mer enn 100 søknader til disse prisene.
- Nominasjonene og søknadene må være signifikante og representere økt verdiskapning, sier juryformann Friedemann. Vi vil se positivt på innovasjon innen HMS og miljøteknologi, og alle produktene og tjenestene må være nyere enn forrige ONS (2008). Innovasjonen kan være forskningsbasert, men det er ikke nødvendig.
Juryen vil også vurdere innovative løsninger på det å kombinere eksisterende teknologi eller nye bruksmuligheter av eksisterende teknologi, avslutter jurylederen.

Søknadsskjema for Innovation Award
Kriterer for Innovation Award
Søknadsskjema for Special Innovation Award
Kriterier for Special Innovation Award
Les mer om prisene og ONS

Stolte prisvinnere fra 2008

Fakta om ONS
ONS – Offshore Northern Seas er Norges største messe som arrangeres i Stavanger annethvert år. ONS blir større og større for hvert år, i fjor var det hele 36 000 besøkende, 1300 stands og deltagere fra 92 nasjoner.

Forskningsrådet er representert sammen med Innovasjon Norge på Innovation Park. Der presenteres det offentlige virkemiddelapparatet og flere mindre, innovative bedrifter med spennende teknologi.

ONS 2010 foregår i Stavanger 24. – 27. august.