INSPIRIA science center

Interaktive visualiseringsord til alle vitensentre i Norge

Pressemelding   •   jun 15, 2015 08:25 CEST

INSPIRIA science center har på vegne av alle vitensentre i Norge mottatt en gave på 4 millioner fra Sparebankstiftelsen DNB for å realisere ønsket om interaktive visualiseringsbord til alle ni vitensentre i landet. Visualiseringsbordet «Inside Explorer Table» vil bli en spektakulær interaktiv utstilling som viser menneskekroppen 3D-digitalisert der publikum kan utforske denne på egenhånd eller med guide. I tillegg vil den kunne berike skoleprogrammene innenfor helse. Vi kan altså utforske menneskets anatomi på samme måte som bare forskere har kunnet gjøre tidligere!

INSPIRIA mottok visualiseringsbordet i april og er i full gang med tilpassing av innhold til norske brukere. I løpet av sommermånedene vil de resterende åtte vitensentre i Norge motta det interaktive bordet som viser flere bilder av menneskekroppen 3D-digitalisert. Mandag 15. juni kl. 13.00 vil leverandøren og INSPIRIA ha en demonstrasjon for vitensentre og presse.

–Visualiseringsbordet er som et gedigent nettbrett og ved hjelp av to fingre kan man zoome ut og inn, lage tverrsnitt samt se kroppen med hud, muskler, gass og skjelett, forteller direktøren på INSPIRIA, Geir Endregard, ivrig. Vi vil bruke det både mot skolene på besøk og for fritidsbesøkende i helger og ferier. Det er utrolig flott at Sparebankstiftelsen DNB har gitt alle de regionale vitensentrene en så flott gave, sier direktøren.

Inside Explorer Table er levert av Interactive Institute Swedish ICT och Interspectral AB i Sverige og brukes i dag av flere vitensentre og museum over hele verden. Visualiseringsbordet har også skapt stor internasjonal interesse og er blitt nominert til et av de mest innovative museumsprosjekt i Museum Heritage Awards.

-Inside Explorer Table (IET) er et interaktivt visualiseringsbord som gjør det mulig for publikum å interaktivt utforske objekt som digitaliseres ved hjelp av avansert skanningsutstyr som blant annet datortomograf, sier Thomas Rydell, ansvarlig for leveransen. - Vi er utrolig stolte av å bli valgt som leverandør til alle vitensentrene i Norge.

De 9 regionale vitensentre i Norge:

• INSPIRIA science center (Sarpsborg)
  • VilVite (Bergen)
  • Du verden sjøfartsmuseum og vitensenter (Porsgrunn)
  • Jærmuseet - vitenfabrikken (Sandnes)
  • Nordnorsk vitensenter (Tromsø)
  • Vitensenteret i Trondheim
  • Vitensenteret innlandet (Gjøvik)
  • Vitensenteret Sørlandet (Arendal)
  • Vitensenteret Teknisk Museum (Oslo)

Demonstrasjon for media

Den 15. juni kl. 13-14 vil det være mulig for pressen å delta på demonstrasjon av Inside Explorer Table, ta biler og å intervjue representanter fra vitensentrene og leverandør av Inside Explorer Table etc.

Thomas Rydell og professor Anders Persson fra Linköpings Universitet vil demonstrere visualiseringsbordet. Perssons har stått bak flere av bildene til visualiseringsbordet og er verdensledende forsker innenfor medisinsk «bild og visualisering» (lege, radiolog og foreleser på universitetet i Linköping).

Geir Endregard
Adm. direktør INSPIRIA
Telefon: (+47) 958 46 220
E-post: geir.endregard@inspiria.no

Thomas Rydell
VD Interspectral AB
Interactive Institute Swedish ICT
Telefon: +46 (707) 731709
E-post: thomas.rydell@interspectral.com

INSPIRIA science center er et populærvitenskapelig opplevelses- og læringssenter i Sarpsborg innen matematikk, naturvitenskap og teknologi hvor de besøkende lærer ved å eksperimentere selv. I et vitensenter kan barn og voksne utforske fenomener knyttet til natur, miljø, helse og teknologi gjennom egen aktivitet og i samarbeid med andre.