Rock Pocket Games

Interaktivt sommereventyr med barne-tv-heltinnen Elleville Elfrid!

Pressemelding   •   jul 05, 2012 10:36 CEST

Barne-tv-heltinnen Elleville Elfrid skal gjøre sommerens bilturer litt morsommere.  I dag kommer den interaktive boka «Elleville Elfrids sommereventyr».

- Elleville Elfrids sommereventyr er en lett og morsom solskinnshistorie for små og store barnehagebarn som jeg tror vil glede og underholde barna, enten de sitter i bilen, er på hytta eller på stranda, sier Frank Mosvold fra Kool Produktion.

Salget av app-bøker har vokst stort det siste året og barn helt nede i  toårsalderen er drevne brukere av digitale  verktøy som smarttelefoner og nettbrett. Flere barnehager har begynt å bruke nettbrett som en del av den pedagogiske opplæringen. At dagens barn er digitalt innfødte åpner også opp for et helt nytt marked  for barnelitteratur.

- Med «Elleville Elfrids sommereventyr» ønsker vi å sette en ny standard for interaktivitet i norske barnebøker og hver side vil ha en eller flere interaktiviteter barna kan utforske. Det er skuespiller Trond Brænne som leser teksten, men vi har en  ekstra funksjon, hvor foreldrene selv kan lese inn teksten, slik at barna kan høre foreldrene fortelle eventyret. Eventuelt kan barna selv lese inn og dermed øke leseferdighetene sine, forteller Frank Mosvold.

Bok-appen «Elleville Elfrids sommereventyr» er utviklet av Rock Pocket Games og Kool Produktion. Historien er skrevet av den danske manusforfatteren Bo Hr. Hansen som blant annet skrev manuset til den prisbelønte filmen Kunsten at græte i kor.

- Bo Hr. Hansen har skapt en herlig historie. Han har et rikt billedspråk og jeg er veldig fascinert av hans måte å skrive på til barn, fortsetter Mosvold.

Boka skal gis ut i en norsk, en dansk og en engelsk versjon. Elleville Elfrids Sommereventyr finnes fra i dag på App Store og er tilgjengelig for både Iphone og Ipad.  Kool Produktion AS håper senere å utvikle en Android versjon.

Om Elleville Elfrid
Serien handler om Elfrid som er fem år og en gledesspreder. Når hun endelig får lov til å utforske verden på egenhånd blir vi med på en oppdagelsesferd som er både skummel og fantastisk. Elfrid er på mange måter en moderne versjon av «Pippi Langstrømpe». En positiv og kreativ liten jente som alltid finner finurlige løsninger på problemene hun havner opp i.

Elfrid er oppkalt etter produsent Frank Mosvolds elleville kusine, og historien er løselig basert på regissør Tom Petter Hansen og hans elleville datter Maja. Tom Petter er alenepappa for Maja - som er like nysgjerrig og temperamentsfull som Elfrid.

Elleville Elfrid er fra før kjent fra barne-tv, bøker og app-er.

Kool Produktion AS:
Det er det norske selskapet Kool Produktion AS, med produsent Frank Mosvold i spissen som har skapt Elleville Elfrid. Kool Produktion AS ble etablert av Frank Mosvold i 1996 og har siden produsert/co-produsert spillefilm, kortfilm, novellefilm og fjernsynsserier for barn i alle aldre.

Rock Pocket Games
Utvikler spill til iOS, Android, Windows, Mac og konsoll. Rock Pocket Games jobber med egne produksjoner samt produserer spill for kunder og samarbeidspartnere. Rock Pocket Games har tidligere gitt ut spill som Elleville Elfrid, Senkveld - Spark meg bak, Hjulene på bussen og The Package.