Thorn Lighting

Internasjonale belysningsaktører tar initiativ til å arbeide mot en standardisering av grensesnitt for LED-drivere

Pressemelding   •   feb 24, 2010 10:12 CET

En rekke internasjonale selskaper innenfor belysningsbransjen – Acuity Brands Lighting, Cooper Lighting, OSRAM, Panasonic, Philips, Schréder, Toshiba, TRILUX og Zumtobel Group (Thorn Lightings morselskap) – har tatt initiativ til å danne Zhaga, et bredt samarbeid med formål å utvikle standarder for grensesnitt av LED-drivere. Etter hvert som den raske utviklingen av LED fortsetter, vil Zhaga muliggjøre kompatibilitet mellom de ulike leverandørers produkter ved å definere grensesnitt for en rekke applikasjonsspesifikke drivere. Zhagas standarder vil dekke fysiske dimensjoner, så vel som fotometriske, elektriske og termiske forhold.

Zhaga er dannet til fordel for kundene i forventning om at standardisering vil motvirke et uoversiktlig marked med uforenelige LED-drivere. Zhagas standarder skal gi kundene trygghet til å spesifisere og bestille LED-produkter, og som problemfritt skal kunne skiftes ut med andre LED-drivere på markedet. På denne måten kan kunden stadig oppnå fordeler ved den kontinuerlige utviklingen innenfor LED-teknologien. Videre forventes det at Zhagas standarder generelt skal fremme utvikling og konkurranse innenfor LED-belysning.

Zhagas medlemsantall vil vokse med deltakelse fra andre virksomheter innenfor belysningsindustrien. Medlemmene omfatter tilbydere av LED-drivere, LED-belysning og leverandører av komponenter som kjølesystemer og optikk. Det første møtet finner sted i mars 2010 hvor medlemmene skal ta de første skritt mot en standardisering av grensesnitt for LED-drivere.

For ytterligere informasjon, vennlig kontakt:

Victoria Elles
Burson-Marsteller