Ving Norge AS

Ja, vi elsker taxfree!

Pressemelding   •   jun 05, 2013 10:17 CEST

After Eight, Jägermeister og deodorant fra Biotherm er våre favoritter blant taxfree-varer, viser salgslistene fra Vings eget flyselskap Thomas Cook Airlines.

Når vi skandinaver skal ut og reise unner vi oss ofte noe ekstra og for mange er taxfree-shopping blitt en viktig del av reiseopplevelsen.

– Dette er ikke minst fordi det er mye penger å spare og på grunn av det gode utvalget av varer. Gjestene bestiller varene på nettet før de reiser og får dem levert til setene sine på flyet. For mange er det en fin start på turen når taxfree-posen står og venter på dem. Det er enkelt og greit, raskt og effektivt for begge parter, sier Tonje Fossum, Markeds- og kommunikasjonsdirektør i Ving.

Thomas Cook Airlines Scandinavia har mer enn 950 varer i sin taxfree-butikk og aller helst kjøper vi parfyme, hunpleieprodukter, godteri og alkohol. Kjøpsmønsteret til skandinaver skiller seg litt fra land til land, blant annet når det gjelder alkohol. Nordmenn liker den klassiske spritdrikken Jägermeister, mens svenskene foretrekker whiskey. Danskene foretrekker Fernet Branca og finnene vil helst ha dyrere konjakk.

Når det kommer til favorittgodteri er vi heller ikke enige. Nordmenn og finnene liker sjokolade best, svenskene vil ha nøtter og danskene foretrekker salt lakris. Blant hudpleieprodukter og parfyme skiller Biotherm seg ut som et populært merke blant nordmenn.

– I år har vi 450 nye varer og det er ikke bare godteri, alkohol og hudpleieprodukter som er populært. Interessen for klær og andre accessories som klokker og smykker øker hvert år. I år kan vi blant annet friste med nye modeller av solbriller fra Ray-Ban og undertøy fra Calvin Klein, sier Fossum.

Topplister for de nordiske landene

Godteri

1. Lancôme Mascara 3-pack
2. Boss Nuit Edp 50 ml
3. Lancôme Renergie 2-pack

Ving er Norges største reisearrangør med reiser til mer enn 170 reisemål i over 40 land. Ving arrangerer charterreiser, fleksible pakkereiser med rutefly, i tillegg til flybilletter og hotell for de som vil reise på egen hånd. Reisene selges via internett, telefon, i egne butikker samt utvalgte reisebyråer over hele landet. Ving Norge AS har 89 ansatte og over 400 000 reisende årlig. Ving er bransjevinner i Norsk Kundebarometers årlige undersøkelse.