Eniro

Jålebroki i Årdal har Norges beste firmanavn

Pressemelding   •   jan 16, 2017 15:43 CET

(Oslo, 16.01.17) Klesbutikken “Jålebroki” er kåret til vinner av Årets beste firmanavn for 2016. Gule Sider har gjennomført kåringen for tredje år på rad, og denne gangen var det den lille Årdalsbedriften som stakk av med seieren blant over 200 nominerte firmanavn.

- Vi gratulerer Jålebroki så mye med Norges beste firmanavn! Det er gøy å se mangfoldet av gode firmanavn i det lokale næringsliv rundt omkring i landet, og engasjementet for bedrifter i lokalmiljøet har vist seg å være stort. Jålebroki er en verdig vinner med et fengende navn med lokal særegenhet, sier Renate Morken, kommunikasjonssjef i Gule Sider.

Det var en oppriktig glad og overrasket eier av butikken, Sonja Øren, som mottok beviset.

- Er det sant? Er det virkelig sant? Det er jo helt utrolig flott! Jeg er stolt over at et lokalt Årdalsnavn har hevdet seg over alle andre. Jålebroki er et godt innprentet uttrykk her i Årdal, forteller Øren.

Gule Sider står bak kåringen som har til hensikt å løfte frem små og mellomstore bedrifter i Norge, og sette fokus på viktigheten av lokalt næringsliv. Kåringen ble arrangert for første gang i 2014. Da var det frisørsalongen Sjå te å klypp de i Nesbyen som fikk tittelen, og i fjor var det ysteriet Den Blinde Ku på Ås som stakk av med seieren.Vinneren ble kåret av en fagjury blant ti finalister som ble stemt frem av folket. Til å kåre Norges beste firmanavn har Gule Sider fått med seg forfatter og reklamemann Roger Pihl. Han mener Jålebroki er en suveren vinner.

- Juryen er imponert over hvordan et tilsynelatende halvt ironisk ord har blitt snudd til noe som gir utelukkende positive assosiasjoner, Samtidig som det griper fatt i en vell av markedsmekanismer. Vi gratulerer, sier Pihl.

Lokal pyntedokke
Sonja Øren eier Jålebroki sammen med Hanne Smedegård. Om valget av firmanavn sier Øren følgende;

- Butikken vår er seks år gammel. Hanne og jeg hadde en idémyldring for å finne et passende navn, og Jålebroki kom ganske raskt opp. Det var egentlig aldri tvil om at det skulle bli navnet. Jålebroki er et godt lokalt Årdalsord og betyr pyntedokke, i positiv forstand. En jente som har fjonget seg litt ekstra opp, forteller eieren.

Det er heller ikke tvil om at navnet Jålebroki har blitt lagt merke til. Øren forteller at mange tilreisende stopper opp for å ta bilde av butikken. Mange kommer også innom fordi de er nysgjerrige på navnet.

- Vi merker at navnet har en markedseffekt, som for eksempel i denne kåringen. Vi blir lagt merke til som butikk, og det er hyggelig.

Vil bevare identitet og kultur
Øren mener også at det er viktig at norske bedrifter tar vare på identitet og kultur.

- Mange velger engelske navn på sine bedrifter. Det er litt synd, for vi har jo så mange muligheter til å lage gode firmanavn her i landet. Vi må ta vare på det norske språket, sier hun og legger til at det er flott med en kåring som fokuserer på nettopp dette.

I tillegg til Jålebroki hadde Øvre Årdal enda en lokal bedrift i finalen. Frisørsalongen Vriomsveisen ble stemt frem som en av de ti finalistene i årets kåring.

- Det er tydelig at de har sansen for kreative firmanavn i Øvre Årdal. Vi ønsker også Vriomsveisen til lykke med finaleplassen, avslutter Morken.

Dette var de ti finalistene i kåringen for 2016:

Jålebroki (klesbutikk, Årdal)
Med Svin på skogen (svineoppdrett, Ytterøy)
Felgen Trafikkskole (kjøreskole, Lillehammer)
Sopihop (renhold, Stavanger)
Pusenfryd (kattepensjonat, Skodje)
Johansken (hanskeforretning, Hobøl)
Slanketanker (mental trening, Spydeberg)
IlleBilli (billigbutikk, Mysen)
Vriomsveisen (frisør, Årdal)
Lappedilla (lappebutikk, Bodø)

For mer informasjon, kontakt: