Nyhetstips

JAPANSKA WACKER ASAHIKASEI SILICONE FIRAR 10-ÅRSJUBILEUM

Pressemelding   •   des 08, 2009 13:27 CET

München/Tokyo den 7 december 2009 – WACKER Asahikasei Silicone firar idag sin tionde födelsedag. Företaget, som har huvudkontor i Tokyo och en fabrik i Akeno, grundades 1999 som joint venture mellan den tyska kemikoncernen WACKER och japanska Asahi Kasei i samma bransch. Hälften av aktierna i företaget ägs av WACKER. De cirka 100 anställda tillverkar och marknadsför silikonprodukter som t.ex. silikongummi, emulsioner och vätskor för tillämpningar inom branscher som elektronik, fordonsindustri, bygg och anläggning samt textil.
WACKER Asahikasei Silicone ansvarar för all försäljning och marknadsföring av silikonproduk-ter på den japanska marknaden. Företaget har upplevt en kraftig tillväxt de senaste åren. Omsättningen 2008 var nästan dubbelt så stor som år 2000. Under samma period ökade produktionsvolymen med mer än 40 procent. ”WACKER Asahikasei Silicone har en mycket stark position på marknaden tack vare hög produktkvalitet, förstklassig service och mycket kompetenta medarbetare”, sa Christoph von Plotho, chef för divisionen WACKER SILICONES, vid en a ceremoni som hölls för att fira jubileet.

Kommentar till redaktörer: Bilder kan laddas ner från http://www.wacker.com/pressreleases
Ytterligare information ges av:

Wacker Chemie AG
Media Relations & Information
Christof Bachmair
Tel +49 89 6279-1830
Fax +49 89 6279-1239
christof.bachmair@wacker.com
Företaget i överblick:

WACKER är en globalt verksam kemikoncern med cirka 15 900 anställda och en årsomsättning på cirka 4,3 miljarder € (2008).
WACKER har 27 produktionsanläggningar och mer än 100 försäljningskontor över hela världen.

WACKER SILICONES
Silikonoljor, silikonemulsioner, silikongummi och silikonhartser, silaner, pyrogena kiselsyror, termoplastiska silikonelastomerer

WACKER POLYMERS
Polyvinylacetat- och vinylacetat-kopolymerer i form av dispersionspulver, dispersioner och fasthartser som bindemedel för byggkemiska produkter, färger, lim, lacker, putser och fiberdukar

WACKER FINE CHEMICALS
Finkemikalier, biologics och andra bioteknologiska produkter, som cyklodextriner och cystein

WACKER POLYSILICON
Polysilicium för halvledar- och fotovoltaikindustrin

Siltronic
Wafers av högrent silicium och enkristaller för halvledarkomponenter.