Universum Norge

Jentedominans i Årets student

Pressemelding   •   mai 10, 2012 10:31 CEST

Det var jentefest på scenen da prisen Årets student ble delt ut på Universum Award. På det tiende året Universum kårer Årets student var det kun jenter som sto øverst på pallen. Innenfor økonomi og teknologi var det to fremragende jentetalenter som stakk av med prisen. Jentene danket ut alle de mannlige rivalene. For første gang var IT prisen kun åpen for jenter og ble delt ut av IT giganten Microsoft. De ønsket å synliggjøre og løfte frem IT talenter som kan, vet og vil gjøre en forskjell og som tar utradisjonelle valg.

Det er det internasjonale analyse- og konsulentselskapet Universum som sammen med econa, FMC Technologies og Microsoft som står for kåringen av Årets student i kategoriene økonomi, IT og teknologi, mens Finn.no delte ut prisen til Årets studentprosjekt for første gang. Også i år var det sosialt engasjement og faglig sterke resultater som var utslagsgivende.

Årets IT jente ble delt ut av Microsoft og valget falt til slutt på Hanne Sundene fra NTNU som overbevisste juryen med både internasjonal erfaring, spennende bakgrunn og med samfunns- og miljø engasjement.

Juryen i econa beskriver sin vinnerkandidat, NHH studenten Cilia Indahl, slik ” Cilia skiller seg fra andre kandidater ved å rendyrke studentrollen – hun er i så måte en ekstraordinær ansvarsfull og energisk student”. Econa delte ut prisen for fjerde gang.

Finn.no utropte applikasjonen Corbell Workbox som vinner av Årets studentprosjekt Corbell Workbox ønsker å hjelpe servicenæringen med å lage automatiske vaktlistesystemer. Systemet vil enkelt kunne gi brukeren en automatisk vaktskifteplan på bakgrunn av virksomhetens kapasitetsbehov, stillingsbrøker og roller. Det er BI studentene Malin Sjoner og Arild Fagerland som står bak prosjektet.

Juryen som utropte vinnerprosjektet besto av seks Finn.no ansatte fra forskjellige avdelinger. Juryen synes både det er nyttig og verdifullt å ta tak i denne utfordringen og ser at behovet i markedet kan være enormt stort. Det er ofte store kostnader (økonomisk og resursmessig) som går med til planlegging og endringer av vaktlister. Ved å utvikle en applikasjon som kan brukes på ulike mobile enheter vil både leder og medarbeider få en langt enklere kommunikasjon samt bedre oversikt.

Mangel på kvinnelige ingeniører I en tid der mangelen på kvinnelig ingeniører er mye diskutert er det gledelig at Årets teknologistudent er UIO jenta Aida Kazagic. Prisen ble delt ut av FMC Technologies og juryen har lagt spesielt vekt på Aida’s evner til å gjennomføre krevende studer samtidig som hun har vist samfunnsengasjement både i form av sitt arbeide men også sine verv.

De stolte vinnerne føyer seg inn i en rekke med dyktige vinnene. Vinneren av Årets økonomistudent 2004 er Bipper grunderen Silje Marie Vallestad, mens Javad Mushtaq som vant prisen i 2010 er nå på stipendiat hos DNB. Javad har siden 2009 vunnet en rekke andre priser for sitt engasjement og faglig tyngde.