SIBA AB

Jevn konkurranse mellom Nettbrett og Smartphone!

Pressemelding   •   nov 17, 2011 09:19 CET

I forrige uke kåret Elektronikkbransjen iPad 2 til årets julepresang, men dersom kundene selv får velge er konkurransen svært jevn mellom nettbrett og den smarte mobiltelefonen. Dette er resultatet av SIBA`s årlige kundeundersøkelse om nordmenns julegave ønsker.

Av de 631 personene som har deltatt i undersøkelsen ønsker 22,4 prosent en smartphone og 22 prosent nettbrett. ”At behovet for mobil underholdning har økt har vi sett på våre salgstall gjennom hele året. Både nettbrett og den smarte mobiltelefonen har hatt et godt år bak seg. På bakgrunn av dette er resultatet av undersøkelsen som forventet”, sier Norgessjef Victor Bengtsson i SIBA.

Forskjell på kvinner og menn
Ønskelisten viser at det er forskjell på kvinner og menn. ”Blant våre kvinnelige kunder ligger den smarte telefonen på topp, fulgt av nettbrettet og kjøkkenmaskinen. Blant mennene er det derimot nettbrettet som kommer først. På andre plass på mannens ønskeliste står en 3DTV og den smarte telefonen kommer først på tredje plass”, sier Nora Ay, informasjonsansvarlig i SIBA.

Hva ønsker naboen seg?
”Nordmenn og svensker er på mange måter like, men julegaveønskene er litt forskjellige. I Sverige var en 3DTV det vanligste julegaveønsket mens den smarte telefonen ikke engang kvalifiserte seg til topp tre, sier Nora Ay og fortsetter: man kan se flere ulikheter mellom landene. Et systemkamera er for eksempel en veldig populær julegave blant svenske kvinner mens bare seks prosent av de norske kvinnene ønsket seg et systemkamera”.

Hva ønsker du deg i julegave?

Topp 3 totalt (Norge)

3DTV 26,1%
Smartphone 16,0%
Annet 15,8%

De tillfrågade fick välja mellan 9 stycken olika svarsalternativ. För mer detaljer om undersökningen vänligen kontakta SIBAs informationsavdelning.

Om SIBA
SIBA har vært på hjemmeelektronikkmarkedet i 60 år og er en av Nordens største aktører innenfor hjemmeelektronikk med 50 varehus i Sverige, Norge og Danmark. Konsernet hadde i 2009/2010 en totalomsetning på 3, 9 milliarder kroner.