Steen & Strøm

Julegavebarometeret: 6 av 10 nordmenn har startet julehandelen

Pressemelding   •   des 09, 2009 13:46 CET

62 prosent av alle nordmenn har nå startet julehandelen, ifølge Julegavebarometeret TNS-Gallup har utarbeidet for kjøpesenterselskapet Steen & Strøm. Kvinnene fortsetter å dominere handelen. Drøye to uker før jul er 75 prosent av dem godt i gang.

- Julegavebarometeret viser at julealvoret har begynt å synke inn . Da vi startet målingene 23. november, var kun fire av ti i gang. Nå har seks av ti startet. Og kvinnene fortsetter å dominere handelen. Drøye to uker før jul er 75 prosent i gang. Mennene henger i god tradisjon langt etter, sier markedsdirektør i Steen & Strøm, Karl Fredrik Lund.

Steen & Strøms Julegavebarometer, som måler utviklingen i nordmenns gavehandling før jul, viser store regionale forskjeller. På landsbasis er det 62 prosent som har startet med julehandelen. I Oslo er det kun 44 prosent som er i gang. I fylkene Møre og Romsdal og Aust-Agder er det omtrent 80 prosent som har startet årets julehandel.

- Trenden har vært at urbane områder starter julehandelen senere. Innbyggerne i Oslo tenker tydeligvis mer på å unngå Obama-kaos, enn å shoppe julegaver. Samtidig vet vi at bedre tilgang til kjøpesenter gjør at man utsetter shoppingen, sammenlignet med distrikts-Norge, forklarer Lund.
Selv om det er drøye to uker igjen til jul, er 13% av alle nordmenn ferdige med julegavene. Dette er opp fra 7,8 prosent i forrige uke.

Steen & Strøm Julegavebarometer vil bli regelmessig utarbeidet frem til 24. desember 2009.
Har du spørsmål, kontakt markedsdirektør i Steen & Strøm, Karl Fredrik Lund, (951 79 210).
Steen & Strøm AS, Skandinavias ledende kjøpesenterselskap, drifter 56 kjøpesentre i Skandinavia med en samlet omsetning på 40 milliarder kroner. Se
www.steenstrom.com for nærmere informasjon.