Steen & Strøm

Julegavebarometeret: 7 av 10 kvinner i gang med årets julehandel

Pressemelding   •   des 03, 2009 15:44 CET

52 prosent av alle nordmenn har nå startet julehandelen, ifølge Julegavebarometeret TNS-Gallup har utarbeidet for kjøpesenterselskapet Steen & Strøm. Ikke overraskende er det kvinnene som er tidligst ute. 7 av 10 kvinner er i gang med juleshoppingen. - Julegavebarometeret viser at det begynner å dra seg til mot jul. I forrige uke hadde 40 prosent startet med julehandelen, mens andelen nå er opp i 52 prosent. Kvinnene fortsetter å dominere handelen. Tre uker før jul er 69 prosent i gang. Mennene henger i god tradisjon etter. Kun 32 prosent har startet. Her blir det panikkhandling like før jul i år også, sier markedsdirektør i Steen & Strøm, Karl Fredrik Lund.Steen & Strøms Julegavebarometer, som måler utviklingen i nordmenns gavehandling før jul, viser store regionale forskjeller. På landsbasis er det 52 prosent som har startet med julehandelen. I Oslo er det kun 41 prosent som er i gang. I fylkene Akershus, Buskerud, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, og Aust-Agder er det imidlertid over 60 prosent som har startet årets julehandel.- Våre erfaringer tilsier at urbane områder starter julehandelen senere.I storbyene har folk større tilgang og flere muligheter til å handle julegavene enn i distrikts-Norge, forklarer Karl Fredrik Lund.De ulike aldersgruppene viser store forskjeller. De yngste skiller seg klart ut.I aldersgruppen 15-19 år er det 29 prosent som har startet med julehandelen, mens seks av ti i aldersgruppen 40-49 er godt i gang.Selv om det er en måned igjen til jul, er noen allerede er ferdige. Ifølge Julegavebarometeret er 7,8 % av alle nordmenn ferdige med julegavene. Dette er opp fra 4,2 prosent i forrige uke.Steen & Strøm Julegavebarometer vil bli regelmessig utarbeidet frem til 24. desember 2009.Har du spørsmål om julen, julegaver og shopping, står markedsdirektør i Steen & Strøm, Karl Fredrik Lund, beredt til å svare i hele desember. Lund nås på telefon 951 79 210.Steen & Strøm ASA, Skandinavias ledende kjøpesenterselskap, drifter 56 kjøpesentre i Skandinavia med en samlet omsetning på 40 milliarder kroner. Sewww.steenstrom.com for nærmere informasjon.