Vitusapotek

Just in case

Pressemelding   •   aug 14, 2012 08:42 CEST

Denne uka åpner mange universiteter og høyskoler over hele Norge dørene for nye og gamle studenter. Studiestart går som regel hånd i hånd med festing og sosiale aktiviteter. Vi benytter anledningen til å minne alle om en svært nyttig liten gummihylse.

Kondom er den eneste prevensjonsmetoden som både beskytter mot seksuelt overførbare sykdommer og uønsket graviditet. At du på forhånd har bestemt deg for at du ikke skal ha sex bør du ikke stole på. Forskning viser nemlig at når vi er seksuelt opphisset kan ta annerledes beslutninger enn ellers. Og at vi ikke selv kan forutse hvordan vi reagerer når vi er seksuelt opphisset. Så ikke la noe være opp til tilfeldighetene, ta ansvar selv og ta med deg kondom - just in case.

Godtroende nordmenn

Normenn er dårligst i Norden til å bruke kondom, og så mange som 6 av 10 unge tar det for gitt at den andre bruker en eller annen form for prevensjon hvis temaet ikke dukker opp. Da er det viktig å understreke at uønsket graviditet ikke kan være den eneste konsekvensen av ubeskyttet sex. Seksuelt overførbare sykdommer er kanskje mer utbredt enn mange er klar over? For eksempel ble det i fjor rapporter inn over 22 500 tilfeller av klamydia i Norge. Ubehandlet kan klamydia føre til sterilitet.

Ubeskyttet sex og seksuelt overførbare sykdommer

Seksuelt overførbare sykdommer kan smitte via kjønnsorgan, munn og endetarm. Enkelte smitter også via blod. Eksempler på seksuelle sykdommer man kan smittes av ved ubeskyttet sex er hepatitt B, klamydia, gonoré, og Hiv. Mange av de seksuelt overførbare sykdommene er dessuten lunefulle og man kan være smittet uten å være klar over det selv.

Kondom

Kondom er den eneste prevensjonsmetoden som både beskytter mot seksuelt overførbare sykdommer i tillegg til uønsket graviditet. Kanskje ikke alle er klar over at kondom kan nedsette følsomheten på penis noe? Dette kan være en fordel for de som plages med overfølsomhet og for tidlig sædavgang. Myter som at det å bruke to kondomer samtidig gir mer beskyttelse er ikke bare feil, men kan faktisk gjøre det mer sannsynlig at kondomene går i stykker. Kondom er en svært sikker prevensjonsmetode når den brukes riktig.

Ta med deg kondom - just in case!

Illustrasjonsbildet kan ikke gjenbrukes uten tillatelse

I Vitusapotek er vi spesialister på medisiner og hvordan disse virker i kroppen din. Det er viktig at medisiner brukes riktig for at du skal få best mulig effekt av dem og unngå unødvendige bivirkninger. Vi jobber hver dag for at du skal få en friskere hverdag. Hos oss finner du også gode velværeprodukter – helse er mer enn bare fravær av sykdom.
Apotekkjeden eies av Norsk Medisinaldepot AS (NMD), landets største leverandør av legemidler og helserelaterte produkter til det norske folk via apotek og sykehus. Selskapet har en stabil markedsandel på nesten 50 prosent. Vi er i dag en del av det internasjonale konsernet Celesio, som har mer enn 175 års erfaring med distribusjon av legemidler.