TINE SA

Justert tilbakekalling av melk i Telemark, Vestfold og Buskerud

Pressemelding   •   jul 16, 2016 19:28 CEST

Det er mistanke om at det kan være rester av vaskemiddel i melk og fløte produsert ved TINE Meieriet Sem i Vestfold. TINE tilbakekaller derfor melk og fløte med meierinummer M196 ved siden av datomerkingen på toppen av kartongen.

Tilbakekallingen gjelder følgende produkter og datomerking:

1,75 L Lett Tinemelk (Best før 26.07.16)
3 dl Økologisk Kremfløte (Best før 26.07.16)
1 L Lett Tinemelk (Best før 26.07.16)
1 L Skummet Tinemelk (Best før 28.07.16)
1 L Økologisk Lett Tinemelk (Best før 26.07.16)
1 L Hel Tinemelk (Best før 26.07.16)

Forbrukere som har kjøpt de aktuelle produktene kan levere dem tilbake til butikken for å få erstattet produktene eller få pengene tilbake.Produktene er levert til butikker i Telemark, Vestfold og Buskerud.

Vi har valgt å være føre var og kalle tilbake produkter fordi det ikke skal være rester av vaskevann i produkter fra TINE. I dette tilfellet er det imidlertid snakk om en svært fortynnet vaskeløsning, slik at sannsynlighet for helsefare er lav.Feil ved en ventil i melkeroboten hos en melkeprodusent er årsaken til at rester av vaskevann kan ha kommet inn i melka. Selv små konsentrasjoner vil være lett å oppdage, da det påvirker produktets lukt og smak.

TINE beklager sterkt den ulempen tilbakekallingen medfører for forbrukerne.

For ytterligere informasjon, kontakt TINE ved pressevakt: telefon 48 23 09 94, eller på epost: presse@tine.no

Forbrukerhenvendelser i helgen rettes til TINEs Facebook-konto, på hverdager TINE Kundesenter telefon 800 35 999.

TINE er en ledende, norsk merkevareleverandør som daglig leverer produkter over hele Norge. 12 500 bønder på 10 000 gårdsbruk er fundamentet for TINEs forretningsdrift.  Hver dag lager vi produkter med lidenskap og kjærlighet til tradisjoner bygget gjennom mange år på en rekke meierier i landet vårt.