JYSK

JYSK fyrer GS Exports

Pressemelding   •   nov 06, 2006 09:40 CET

Afsløringer af vold mod et tv-hold udsendt d. 31.10.2006 af Sveriges Television ved GS Exports fabrik i Panipat, Indien, får konsekvenser. JYSK fyrer dem som leverandør.

- Vi har siden en dansk tv-dokumentar anklagede GS Exports for at bryde vore etiske regler haft uvildige og uvarslede inspektioner på stedet. Vi har netop selv været på besøg i Indien, bl.a. hos GS Exports, der har vist vilje til og har foretaget forbedringer. Derfor er svensk tv’s oplysninger om vold mod journalister helt overraskende for os. Vi tager skarpt afstand fra episoden, siger Kim Nøhr Skibsted, direktør for kommunikation, HR og social ansvarlighed, som ikke stiller sig tilfreds med den forklaring, GS Exports har afgivet onsdag d. 1. november.

- Siden juni måned har vi arbejdet intensivt på at afdække situationen hos alle vores leverandører samt meget klart informere om vores etiske regelsæt. Desuden er uvarslede kontrolinspektioner udført af uvildige eksperter sat i system. Og vi har vedtaget at luge ud i antallet af leverandører, så vi sikrer, at de, der leverer til os, har styr på forholdene, meddeler JYSK direktøren.

- Så sent som i midten af oktober rejste vi selv til Indien, hvor vi bl.a. besøgte GS Exports. Her indskærpede vi yderligere, at de fremover kan risikere hyppige, uvildige inspektioner, der går grundigt til værks – og at brud på etiske regler ikke vil blive tolereret. Meget er blevet forbedret, og de syntes at være på rette spor. Men den seneste voldshændelse kan ikke tolereres på nogen måde. Derfor afbryder vi samarbejdet med GS Exports med øjeblikkelig virkning, forklarer Kim Nøhr Skibsted.

- Vi har etableret kontakt til andre fabrikker, der har valgt at have styr på medarbejdernes velfærd, sundhed og rettigheder samt indretter produktionen bæredygtigt, så den ikke belaster miljøet. Her vil vi placere vores ordrer fremover, slutter Kim Nøhr Skibsted.

Yderligere oplysninger;
Kommunikationsdirektør Kim Nøhr Skibsted, +45 40 90 54 93, kns@jysk.com

_____________________________________________________

Virksomheders sociale ansvar
Tilbage i juni måned blev der for alvor sat gang i debatten om virksomheders etiske regler og opførsel over 3. verdens lande. En dansk tv-udsendelse anklagede bl.a. JYSK for at tale meget om etiske regler - men ikke gør noget i handling. Ikke alle Anklagerne passede ikke, men får alligevel konsekvenser. Nu følges den op ad SVT programmet ”Uppdrag granskning” tirsdag den 31. oktober. Debatten om etik er berettiget – og det er vigtigt, at europæiske virksomheder sammen med NGO’ere medvirker til at forbedre forholdene i bl.a. Indien. Det gør JYSK.

Helt nøjagtigt den 19. juni startede balladen. En timelang dokumentarudsendelse på dansk tv1 satte gang i en stormfuld debat om arbejdsforholdene hos indiske tekstilproducenter. Programmet anklagede en række virksomheder for at glemme alt om børnearbejde, fagforeningsfrihed, arbejdsmiljø og bæredygtig produktion. Blandt de anklagede var Dansk Supermarked med kæderne Bilka, Føtex og Netto, svenske ICA og Indiska samt JYSK. Udsendelsens påstande var alvorlige, da den påstod at alle JYSKs etiske regler blev overtrådt.

Kim Nøhr Skibsted var talsmand for JYSK, da debatten blussede op, og han fik nok at se til.

»Udsendelsen satte spot på to leverandørers behandling af mennesker og miljø. Og der var tale om ganske alvorlige anklager: Vold mod medarbejdere, børnearbejde, ingen ret til at organisere sig, dårligt arbejdsmiljø og forurening af naturen. Det var i klar strid med vores etiske regler, der altid indgår i kontrakter med leverandører – og som i øvrigt kan læses på vores hjemmeside. Vores etiske regler var og er ikke til forhandling«, præciserer Kim.

Bad leverandører forklare sig
»Da vi fik nys om kritisable forhold i starten af april måned, kontaktede vi omgående leverandørerne for at få en forklaring. De afviste alle anklager og fremsendte fotos fra produktionen og dokumentation i form af godkendelser og certifikater fra de indiske myndigheder, bl.a. med rensningsanlæg og affaldsdepoter, der tilses og afhentes af myndighederne«, beretter Kim videre.

Indkøbere på besøg
Den 22. april i år besøgte JYSKs tekstilindkøbere området og konstaterede ved selvsyn, at forholdene ikke er som dokumentarprogrammet antyder. Men der kunne rejses tvivl om leverandørerne har "sminket" fabrikkerne i forbindelse med indkøbernes besøg.

Uvildig undersøgelse
»Derfor iværksatte vi med det samme en uvildig og neutral undersøgelse af forholdene gennem et uafhængigt og anerkendt konsulentfirma. Undersøgelsen viste, at der ikke var hold i udsendelsens alvorlige anklager. Ganske vist er der fejl og mangler med hensyn til administrative rutiner - men intet bevis for, at der overhovedet har været tale om børnearbejde, vold, tvang, fagforeningsforbud eller andet, der knægter menneskerettighederne. Men vi var dømt af pressen, og så er det svært at blive renset«, forklarer Kim Skibsted.

Bæredygtighed og lave priser følges ad
»At forsyne kunderne med kvalitetsvarer til lave priser har altid været ideen bag JYSK. Lave priser har intet at gøre med at lade hånt om menneskerettigheder, sundhed og miljøet at gøre. Med næsten 1200 butikker i 24 lande køber vi varer ind i særdeles store mængder. På den måde skaffer vi de bedste priser til kunderne. Det kan lade sig gøre at producere under ordentlige forhold og stadig holde den lave pris. Det har vi bevist på andre områder. Man kan og man skal opføre sig anstændigt inden for handel«, fortsætter Kim.

Etiske regler skal og kan virke
Gennem flere år har JYSK haft succes med at tvinge leverandører til at efterleve de etiske regler. Eksempelvis er det lykkedes at få havemøbler miljøcertificeret efter den højeste standard, FSC, der er udarbejdet sammen med miljøorganisationer verden over. »Ved at indgå langvarige aftaler med leverandørerne sikrer vi dem en solid ordrebog i mange år fremover - mod at de forpligter sig til bæredygtig produktion, der tager hensyn til dyr, mennesker og miljø. Det har kunnet lade sig gøre, fordi vi sammen med andre store kæder internationalt har vedtaget klare og skarpe principper for vores indkøb. Det vil vi også gøre på boligtekstiler. Virksomheder kan flytte den 3. verden i den rigtige retning med forpligtende handelsaftaler. Her hjælper politiske paroler ikke«, udtaler Kim.

Streng kontrol
Nu strammes der yderligere op, og JYSK vil fremover kontrollere alle leverandører sammen med uvildige kontroleksperter, så produktionsforholdene lever op til de etiske krav. »Hverken leverandører, personale eller kunder skal være i tvivl om, at vi er en virksomhed, som tager samfundsansvaret alvorligt og sikrer, at der leveres varer til os på et etisk forsvarligt grundlag. Der vil altid kunne findes fejl, men vi vil gøre vores til, at det ikke sker«, slutter altså Kim Nøhr Skibsted, der netop er udnævnt til direktør for kommunikation, HR og social ansvarlighed.

Danske Lars Larsen åpnet sin første butikk i 1979. I dag er JYSK en internasjonal gruppe med ca. 1.900 butikker i 34 land og 17.000 ansatte. JYSK ønsker å gi alle et godt tilbud og har ambisjoner om å åpne butikker over hele verden. Gruppen er eid av Lars Larsen, og den årlige omsetningen er på ca 2,5 milliarder euro. JYSK etablerte seg i Norge i 1988, den gang under navnet Norsk Sengetøylager. I Norge har JYSK 72 butikker og omsetter for ca. 1,3 milliarder norske kroner.