Redningsselskapet

Kårer Norges fineste båt

Pressemelding   •   okt 11, 2012 14:15 CEST

I høst skal Redningsselskapet finne Norges fineste båt. – Det kan for eksempel være en interessant båt, en uvanlig idé, en restaurert plastklassiker eller en selvbygd fiskeskøyte. Her er det skikkelig høyt under dekk, sier generalsekretær Rikke Lind.

Kåringen foregår gjennom Redningsselskapets Facebook-side, der alle kan laste opp og etter hvert stemme på hvilket forslag de mener bør bli Norges fineste båt i 2012. En selvbygd vengbåt, en tidligere reketråler, en italiensk plastbåt og en restaurert trebåt fra 30-tallet er blant båtene som er foreslått til nå.

Fin båt = trygg båt

– Norge er en sjøfartsnasjon, og de fleste nordmenn har en tilknytning til sjøen. Gjennom kåringen ønsker vi å oppmuntre til det gode båtliv, samtidig som vi mener at en fin båt som regel er en velholdt og trygg båt, framhever Lind.

Redningsselskapet håper dessuten at kåringen vil skape engasjement blant landets båtinteresserte.

– Mange båtfolk legger ned utallige timer på å holde båtene sine i god stand, og er med rette stolte av dem, sier Lind. Hun oppfordrer alle som har eller vet om en fin båt, til å legge ut bilde og en kort begrunnelse på konkurranse-appen på facebook.com/redningsselskapet.

Vinneren klar i november

Redningsselskapet tar i mot forslag på sin Facebook-side fram til og med 26. oktober. Den påfølgende avstemmingen pågår fram til 4. november. Vinneren presenteres på Facebook og i Redningsselskapets medlemsblad ”Trygg på sjøen”.

Den heldige eieren av Norges fineste båt får gratis medlemskap i ett år og drømmedag på ei redningsskøyte, mens forslagsstilleren premieres med Redningsselskapets nye redningsvest.

Forslag til bilder:

1. Er Moods of Norway-båten landets fineste båt? Selvbygd eller kjøpt. Oppusset eller «pimpa». Ny eller gammel. Din eller andres. Her er det verken størrelsen eller ”nydelig båt”-begrepet som teller. Redningsselskapet tar i mot forslag på sin facebookside.

2. Er en ombygd livbåt Norges fineste båt i 2012? Når Redningsselskapet kårer landets fineste båt, ønsker de også å oppmuntre båteiere til gjenbruk og til å ta godt vare på båtene sine.

Aktuelle lenker:

Konkurranseapp: www.facebook.com/Redningsselskapet/app_111846655586523

Redningsselskapet på facebook: www.facebook.com/Redningsselskapet

FAKTA OM REDNINGSSELSKAPET

Redningsselskapet er en frivillig organisasjon som driver de 42 redningsskøytene som dekker norskekysten og de to største innsjøene Mjøsa og Femunden. De siste ti årene har redningsskøytene reddet 350 liv og berget 1000 fartøy fra forlis.

I tillegg driver Redningsselskapet et omfattende opplysnings- og ulykkesforebyggende arbeid for å bedre sjøsikkerheten. Mer en 30.000 barn og unge er hvert år i kontakt med sjøvettbudskapet til Redningsselskapet. Les mer på www.rs.no