Kabel Norge

Kabel-tv fronter veksten på Superbredbånd viser ny rapport

Pressemelding   •   nov 02, 2011 10:40 CET

Norge får stadig bedre dekning av raskt superbredbånd til private hjem, viser den siste rapporten fra Post- og teletilsynet. Den teknologien de fleste norske bredbåndskundene nå velger er bredbånd over kabel-tv infrastrukturen.

Norge har fått hele 52.000 flere bredbåndskunder det siste året, noe som ga en økning til totalt 1,743 milllioner faste bredbåndsabonnement for landet pr. 1. juli 2011. Dette viser Post- og teletilsynets nye halvårsrapport om e-kommarkedet i Norge offentliggjort 31. oktober 2011.

- Det som gleder oss mest i rapporten er at veksten nå kommer innenfor det vi kaller superbredbånd, det vil si bredbånd med høye hastigheter. Andelen av bredbånd over kabel-tv øker med hele 2,6 prosentpoeng, og rapporten viser at det er stadig færre som må basere seg på den kobberbaserte DSL-teknologien, sier Øyvind Husby, styreleder i Kabel Norge, foreningen for norske kabel-tv-selskaper.

Kabel-tv-selskapene som er medlem i Kabel Norge tilbyr hastigheter opp til 200 Mbits til sine kunder, og har muligheter til å tilby enda høyere hastigheter etterhvert som kundene ønsker det.

- Norske kabel-tv-nett er nå blant de mest moderne i Europa, utbygget med fiberbasert HFC-teknologi. Vi kan derved tilby våre kunder en fremtidssikker teknologi som vil kunne levere de bredbåndshastighetene markedet ønsker seg, sier Husby.

Norske kabel-tv-operatører har i dag hele 504.000 bredbåndskunder, og er derved Norges nest største fastaksessteknologi. Samtidig er det den bredbåndsteknologien som vokser raskest i Norge. Kun den tradisjonelle xDSL-teknologien, som benytter de gamle kobberlinjene, er fremdeles større. Rapporten fra Post- og teletilsynet viser imidlertid at kundene fortsetter å flykte fra kobber, og antall kunder som får bredbånd over den gamle kobberteknologien falt med 2,2% det siste året.

Rapporten "Det norske ekommarkedet første halvår 2011":

For flere kommentarer, kontakt styreleder i Kabel Norge:
Øyvind  Husby

Følg oss også på: