Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)

Kakao – VM-drikken utendørs og innendørs

Pressemelding   •   feb 23, 2011 09:43 CET

Hva er vel bedre selskap under VM enn en varm kopp med kakao? Det vil heve VM-opplevelsen enten du er ute i løypa eller følger med fra TV-skjermen. - I tillegg til at varm kakao smaker godt kan du glede deg over at kroppen får i seg en rekke viktige næringsstoffer, forteller klinisk ernæringsfysiolog i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), Ellen-Margrethe Hovland.

Stappfull av antioksidanter
Visste du at en kopp kakao inneholder mer antioksidanter enn både rødvin og grønn te? I tillegg til antioksidantene får du i deg mange nyttige næringsstoffer kroppen trenger for å fungere godt i vintermånedene.

Sunn styrkedrikk
All melk inneholder proteiner som kroppen kan bruke til å danne muskler samt kalsium som er viktig for å gi deg sterke ben og tenner. I tillegg får du både B-vitaminer og jod som er viktig for forbrenningen.

- Lag gjerne kakao av melk med lite fett og med mørk sjokolade, anbefaler ernæringsfysiologen.

Kakaobønner inneholder antioksidanter, derfor er det lurt å velge de mørkeste sjokoladevariantene. Kakaopulver og mørk sjokolade inneholder i tillegg jern som er viktig for å transportere oksygen fra lunger og ut til musklene i armer og ben.

- Mens VM-utøverne konkurrerer i ulike øvelser kan du variere smaken på kakaoen ved å tilsette for eksempel chili, ingefær eller peppermynte, avslutter Ellen i Melk.no.

Oppskrifter:
Chilikakao
Kaffelade
Kakao med ingefær
Varm sjokolade

Klikk på linken for høytoppløselige bilder til trykk: bilder
Klikk på linken for å se flere spennende oppskrifter fra vår web tv: melk.tv

For mer informasjon eller bilder, vennligst ta kontakt med:
Ellen Hovland, klinisk ernæringsfysiolog, Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no),
e-post: ellen@melk.no tlf: 41 22 30 03
Kine Camilla Tøften, Kommunikasjonssjef Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no),
e-post: kine@melk.no tlf: 23 30 20 15 / 41 61 93 46

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er et merkenøytralt opplysningskontor med fokus på melk og meieriprodukter. Vi ønsker å bidra til økt bevissthet og kunnskap om kosthold og ernæring, samtidig som vi skal være en inspirasjonskilde til matglede i hverdagen.
For mer informasjon, se
www.melk.no