Norsk Solarieforening (NSF)

Kan solarium gi flere norske OL-Gull?

Pressemelding   •   feb 17, 2010 14:28 CET

(Bergen, 17.februar 2010) Gårdagens svenske OL-gull vinneren i skiskyting Björn Ferry har brukt solarium aktivt i oppladningen før OL i Vancouver. Norsk Solarieforening vil gjerne øke sjansene for flere norske OL-gull, og tilbyr derfor Olympiatoppen fri bruk av medlemmenes solarier foran kommende mesterskap.
–Solarium gir et viktig tilskudd av D-vitamin i det solfattige vinterhalvåret, og nyere forskning har dokumentert at dette kan forbygge en rekke sykdommer. Stadig flere idrettsutøvere bruker derfor solarium om vinteren for å redusere faren for sykdom under mesterskap, og vi ønsker nå å bistå Olympiatoppen slik at gullsjansene til norske utøvere øker under neste OL, sier leder i Norsk Solarieforening, Ronny Pedersen.
I høst ble det avdekket at både spillerne i fotballklubben Odd Grenland og gårdagens OL-gull vinneren i skiskyting, Björn Ferry, aktivt bruker solarium for å bygge opp sine D-vitaminlager i det solfattige vinterhalvåret. Nyere forskning har dokumentert at D-vitamin kan forebygge alt fra indre kreftformer til influensa, og stadig flere sykehus har tatt i bruk solarium i behandlingen.
Norsk Solarieforening tror derfor at aktiv bruk av solarium kan være med å indirekte øke sjansene for norske gull i kommende mesterskap fordi sjansene for sykdom da reduseres. Foreningen ønsker derfor et samarbeid med Olympiatoppen slik at norske toppidrettsutøvere kan bruke  medlemmens  solarier og solstudioer kostnadsfritt i mesterskapsoppladningen.
–Solarium kan selvsagt ikke alene gi flere norske OL-gull, men kan hjelpe indirekte ved å bygge opp D-vitaminslagerne for norske toppidrettsutøvere slik at vi reduserer sannsynligheten for sykdom i OL-troppen under kommende mesterskap,  sier Pedersen.

For mer informasjon kontakt:
Ronny Pedersen, leder i Norsk Solarieforening,
Telefon +47 41 42 30 20
E-post: ronny@mida.no
Norsk Solarieforening (NSF) representerer solariebransjen i Norge, både ovenfor myndigheter nasjonalt, samt i ESA. NSF samler ca 80 % av solariemarkedet i Norge. NSFs setter fokus på å informere og spre kunnskap om lover og regler, samt informasjon om rett soling, for å kunne tilby trygg og sikker sol til kundene. Besøk: www.norsksolarieforening.no