EY

Kan vinne internasjonal vekstpris (SE VIDEO)

Pressemelding   •   jun 06, 2014 13:59 CEST

Brødrene Aas fra Romsdal kan bli kåret til verdens fremste vekstskapere. Skipsbyggerne konkurrerer med deltakere fra 60 nasjoner i Monaco.

Av Rolf Magnus W. Sæther

I desember vant brødrene Halvard, Johan og Olav Aas fra Aas Mekaniske Verksted den norske finalen i EY Entrepreneur Of The Year. Nå konkurrerer de om den globale prisen sammen med entreprenører plukket ut fra 145 regionskåringer i 60 land. Kåringen er en del av verdens største entreprenør- og vekstskaperprogram.

– Det var mange sterke kandidater i Norge, men konkurransen her er nok hakket vassere. Uansett utfall er det veldig spennende og interessant å være til stede, sier Halvard Aas i Aas Mek. Verksted.

Hovedprisen deles ut under en storslått seremoni lørdag 7. juni.

Blant gjestetalerne i Monaco er navn som Sir Alex Ferguson, Martha Stewart og nobelprisvinner Muhammad Yunus.

– Vi har møtt gründere og bedriftsledere fra hele verden som deler mange felles problemstillinger og erfaringer. Vi har alle samme mål om å skape nye produkter og aktiviteter. Det er veldig hyggelig å bli satt pris på, og Aas Mek har i etterkant av utnevnelsen som Norges vinnere fått veldig mye positiv oppmerksomhet, sier Halvard Aas.

Båtbyggere i generasjoner

Familiebedriften Aas Mekaniske Verksted ble etablert i 1911. I dag eies og drives skipsverftet av tredje generasjon, brødrene Halvard, Johan og Olav Aas. Tradisjonelt har aktiviteten bestått av nybygging av fiskebåter for kyst- og havfiskeflåten, men i de senere årene har selskapet spesialisert seg på utvikling og bygging av brønnbåter for oppdrettsnæringen, og mindre tankskip.

EY, tidligere Ernst & Young, er selskapet bak det globale vekstskaperprogrammet. De mener kåringene bidrar til mye positivt.

– Vi er opptatt av entreprenører fordi de er viktige både for lokalsamfunn og verdensøkonomien. De driver vekst, bidrar med arbeidsplasser og skatteinntekter, og skaper verdier som kommer alle til gode. Med EY Entrepreneur Of The Year vil vi hylle disse menneskene og gi dem inspirasjon til å fortsette den viktige jobben de gjør, sier Erik Gudbrandsen, EYs leder for programmet i Norge.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Følg nyhetsstrømmen på Twitter fra EYs World Entrepreneur Of The Year på #WEOY

PRIVAT TIL REDAKSJONEN:

For å vise videovinduet i saken, gå til denne meldingen Newswire og hent embed-koden i lenken til høyre under spilleren.  Kopier og lim koden inn på ønsket sted i publiseringsprogrammet ditt.

Videoen finnes også på YouTube: http://youtu.be/fbFlPXo4rZA

EY | Assurance | Tax | Transactions | Advisory

Om EY

EY er den mest globale organisasjonen innen revisjon, skatt og avgift, forretningsjus, transaksjoner og rådgivning. Med 175.000 ansatte i 150 land bidrar våre tjenester og vår kunnskap til å bygge tillit og skape bærekraftig vekst i finansmarkedene og i økonomier rundt om i verden. Vi vil at alt vi gjør skal bidra til at offentlige og private virksomheter fungerer bedre – for våre medarbeidere, kunder og samfunnet vi opererer i. www.ey.no