Lederne

Kim Aleksander til topps i Helt Sjef

Pressemelding   •   nov 14, 2013 18:48 CET

Bakegründeren, Kim Aleksander Larsen Røbergshagen (24) fra Dokka i Oppland, gikk til topps blant 400 nominerte ungdommer til arbeidslivsprisen Helt Sjef.

24-åringen fikk prisen på Ledernes høstkonferanse i Oslo, torsdag 14. november. Etter å ha gått videre til semifinale og finale i konkurranse med ungdommer fra hele landet, ble det i går kjent at det er Dokkas egen «landsbybaker» som stakk av med seieren.

– Det er veldig gøy å bli lagt merke til for det arbeidet du gjør, så jeg setter veldig stor pris på å vinne mot så mange flinke kandidater, sier Larsen Røbergshagen.

Den unge gründeren er en av 10 finalister som juryen har plukket ut blant de 400 nominerte. Det er ungdomsmagasinet Spirit, McDonald’s og fag- og interesseorganisasjonen Lederne som står bak prisen.

Bakervarer og poteter til folket
Larsen Røbergshagen er utdannet konditor og har jobbet som baker. I 2012 åpnet han eget bakeri i Grobølgården i Dokka sentrum og han har store planer for fremtiden.

–  Jeg vil gjerne starte flere utsalgssteder for Landsbybakern og Bua Poteter. Også drømmer jeg om å lage mitt eget brød hvor inntektene går til å hjelpe andre gründere i kommunen. Jeg tror mange setter pris på litt ekstra hjelp i startfasen, sier Larsen Røbergshagen.

Får egen ledercoach
Dokka-gutten vinner 10.000 kroner til karrieresatsing, en inspirasjonstur til Stockholm og ett års oppfølging av den anerkjente ledercoachen Alf Inge Stiansen.

- Det blir spennende å se hvordan jeg kan utvikle meg. Jeg har mange planer om å utvide og kanskje starte noe nytt, så det blir bra å få gode råd og innspill underveis, sier Larsen Røbergshagen.

Ledercoachen ser også fram til samarbeidet.

– Det kommer med til å bli spennende arbeid med realisering av drømmer, forankre tydelige målsettinger og legge gode planer for Kim Aleksander, sier Stiansen.

– Et viktig forbilde for ungdom
I juryens begrunnelse blir det lagt vekt på «Landsbybakerens» motivasjon og ambisjoner.

– Årets vinner har vist initiativ og engasjement utover det vanlige, og blitt et forbilde for andre unge tross hans unge alder. Han er et godt eksempel på hva man kan få til om man har en drøm, er motivert og er ambisiøs. Gjennom sitt bevisste forhold til mat og ernæring er han også et viktig forbilde for ungdom, sa Shahzad Rana, juryformann i Helt Sjef, under kåringen.

Selv er årets vinner av Helt Sjef ydmyk over å motta prisen.

– Jeg har vært så heldig at kommunen har hjulpet meg mye ved å legge ut link til Helt Sjef på sin Facebook-side, og mange jeg kjenner har delt og spredd konkurransen i sine egne nettverk. Jeg er veldig stolt av hele hjembygda mi, sier Larsen Røbergshagen.

Fakta om Helt Sjef:

·         En arbeidslivs- og inspirasjonspris for ungdom

·         Deles ut til en yrkesaktiv person under 30 år som er et inspirerende og initiativrikt lederemne.

·         Helt Sjef-prisen skal hylle ungdommens engasjement, lederevner og stå-på-vilje.

·         Arrangert for første gang i 2013. Totalt ble 386 ungdommer fra hele Norge nominert.

·         Er et samarbeid mellom Ungdomsmagasinet Spirit, McDonald’s og fag- og interesseorganisasjonen Lederne

Her er finalekandidatene i Helt Sjef:

–        Kim Aleksander Larsen Røbergshagen fra Oppland

–        Jørgen Osnes fra Akershus

–        Johanne Olaussen fra Troms

–        Max Gouchan fra Rogaland

–        Andreas Lund Vold fra Akershus

–        Helene Strand Solhaug fra Buskerud

–        Bård Flaarønning fra Sør-Trøndelag

–        Torun Støbakk fra Nord-Trøndelag

–        Theo Leon Winther fra Sør-Trøndelag

–        Aleksander Erichsen fra Oslo

Lederne er organisasjonen for Norges ledere og teknisk og merkantilt ansatte. Nær 16.000 ansatte i vel 1.200 bedrifter har valgt Lederne som sin partner for individuell service, rådgivning, utvikling, forhandlingsservice og juridisk støtte.

Lederne ble stiftet i 1910 og er partipolitisk uavhengig. Organisasjonen har avtaler med de fleste arbeidsgiverorganisasjoner, og tilbyr blant annet omfattende støtte til kurs og etterutdanning, attraktive forsikringer for medlemmet og familien samt økonomisk støtte ved arbeidsledighet.