Norges Kampsportforbund

Kim Gibson er på plass i Kina

Pressemelding   •   okt 17, 2010 20:55 CEST

På tirsdag skal Kim Gibson (23) fra Mudo Torshov i Oslo i aksjon i Tradisjonell Wushu VM som arrangeres i Shiyan ved Wudang-fjellene

Det tradisjonelle mesterskapet er lagt til Wudang-fjellene som er en av kampsportens fødesteder. Her ligger blant annet Taoist klostret som er kjent for forskning, undervisning og praktisk meditasjon, kinesisk kampsport og tradisjonell kinesisk medisin.

Det deltar 2200 deltakere fra 83 nasjoner. På lørdag var det et åpningsshow med et spektakulært fyrverkeri som kunne måle seg med åpningsshowet i sommer-OL. Hele 40.000 var til stede på åpningen. Hollywood-stjernen og kampsport-utøveren Jackie Chan sang under åpningen. Etter åpningen sa han at han er stolt over å ha sett folk fra hele verden komme for å lære kampsport i Kina og at han håper at sporten etter hvert bli en OL-idrett. I dag er det 139 nasjoner som driver med wushu.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu og wushu er de fremste konkurranseidrettene.