Norges Kampsportforbund

KIM GIBSON KLAR FOR TIDENES STØRSTE WUSHUMESTERSKAP

Pressemelding   •   okt 08, 2010 07:20 CEST

Fra 16-20. oktober er det klart for Tradisjonell Wushu VM i Kina og som eneste norske utøver stiller Kim Gibson (23) fra Mudo Torshov i Oslo. Dette blir hans andre VM, men det første innen den tradisjonelle Wushu-sjangeren. Som et ledd i forberedelsene har han blant annet vært på treningsleire i Kina, England og Sverige, samt deltatt på World Cup i Italia hvor han vant to sølv.

Tradisjonell Wushu VM 2010
Alt ligger til rette for et fantastisk arrangement når byen Shiyan ved Wudang-fjellene i Kina gjør seg klare til å ta i mot over 3000 deltakere fra 80 nasjoner til årets VM i Tradisjonell Wushu.

Shiyan arrangerte også forrige utgave av det tradisjonelle verdensmesterskapet i kinesisk kampkunst som ble arrangert i 2008. Og grunnet den ubetingede suksessen de hadde med det arrangementet har byen nå fått fornyet tillit i år, til stor glede for byens lokalpolitikere og svært så engasjerte befolkning.

Under 2008-utgaven ble mesterskapet arrangert med fulle tribuner og en forrykende utendørs åpningsseremoni på Shiyan Sports Stadium med 110 000 tilskuere og konsertopptredner av Kinas aller fremste popstjerner. I år har de lokale myndighetene lovet International Wushu Federation et enda større arrangement.

Med andre ord, dette ser ut til å bli et av de tidenes største kampsportarrangement noen sinne!

Moderne / tradisjonell?
Kina er et stort land med en lang og helt unik kampsport-tradisjon. Gjennom en lang og innholdsrik historie har det blitt utviklet et uttall vidt forskjellige kinesiske kampstilarter, mange så forskjellige at det ikke er mulig å gjenkjenne at de stammer fra samme nasjon.

Derfor ble det vedtatt å lage en fast nasjonal standard for trening og konkurranser i kinesisk kampkunst. Og etter å ha satt sammen det mest essensielle fra de største kampstilartene stod man til slutt igjen med det vi dag kjenner bedre som moderne sports-wushu. Denne standardiseringsprosessen har gjort at man i dag deler Wushu i to hoveddeler; moderne og tradisjonell.

Moderne Wushu utviklet seg senere også til å bli en svært populær treningsform også utenfor Kinas grenser og i dag har International Wushu Federation over 125 medlemsnasjoner, samt er et godkjent IOC-forbund.

I den senere tid har International Wushu Federation også sett verdien i å promotere de tradisjonelle Wushustilartene og siden 2004 har de i samarbeid med Chinese Wushu Association arrangert Tradisjonell Wushu VM i Kina annethvert år.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu og wushu er de fremste konkurranseidrettene.