Norges Kampsportforbund

Klar for World Games og Paris

Pressemelding   •   apr 24, 2013 10:25 CEST

Anna Knutsen fra Kristiansand jujutsu klubb er første norske utøver innen Norges Kampsportforbund som har kvalifisert seg til  World Games i sommer. Hun er ranket på andre plass i verden i sin
vektklasse innen jujutsu. Knutsen skal nå teste formen i det åpne franske mesterskapet som går i Paris i helgen i klassen kvinner – 55 kilo.

Knutsen studerer til sivilingeniør i Trondheim. Den siste tiden har hun  trent mye i utlandet for å få sparring og gleder seg nå til å prøve seg mot de beste i Paris.

Geirmund Glendrange fra samme klubb skal også delta i Paris i klassen -94 kilo. Han er tidligere landslagsutøver i judo og ble i fjor Norgesmester i jujutsu.

I forbindelse med det åpne franske mesterskapet skal det også være konkurranse i Ne-waza eller brasiliansk jujutsu som det også blir kalt. Dette er ny og populær konkurranseform som jujutsu seksjonen i kampsportforbundet vurderer å begynne med i Norge.

Jujutsu og konkurranser
Jujutsu har to konkurranseformer: Duo (oppvisning) og fighting (kamp). Hvert år arrangerer NKF offisielt NM i begge formene.

• Duo: To par konkurrerer mot hverandre. Hvert par viser innøvde teknikkprogrammer på kommando
 fra en dommer. Dette gjøres i fire omganger, og det paret som scorer flest poeng vinner. Det konkurreres i herre-, dame- og mix-klasser.

• Fighting: Utøveren konkurrer direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for damer og herrer. Man konkurrer i én runde à tre minutter. Konkurranseformen inneholder både slag, spark, kast og grep, hvor den som scorer flest poeng vinner. Kun semikontakt tillates på slag- og
sparkdelen.

Internasjonale konkurranser
NKF er medlem av Ju-Jitsu International
Federation (JJIF) som arrangerer offisielt EM og VM hvert år, både i duo og fighting

Støtt Annas gulljakt http://www.kampsport.no/portal/page/portal/main/kampsporter/jujutsu/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=16046363

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.