Norges Kampsportforbund

Klart for NM i Wushu

Pressemelding   •   okt 23, 2012 09:59 CEST

Førstkommende lørdag er det duket for fart og spenning når Norges Kampsportforbund i samarbeid med Oslo Wushu Team arrangerer Norgesmesterskap i Wuhsu i Bygdøhus Idrettshall på Bygdøy i Oslo.
 Kampsporten Wushu som er nasjonalsporten i Kina kan bli tatt opp på OL-programmet i 2020. Wushu er med sine 180 millioner utøvere i Kina, og 45 millioner utøvere utenfor kina i 148 land kanskje verdens mest utbredde kampidrett.

Norgesmesterskapet starter klokken 11:00 med Taolu som er en oppvisingsform. Taolu er den konkurransedelen som kan bli olympisk gren. Sanda som er kamp starter klokken 13:00.
NM er ferdig klokken 15:00

For at så mange som mulig skal få muligheten til å bli kjent med idretten er det gratis inngang. Buss nr 30 som går fra Jernbanetorget (foran Oslo S) stopper utenfor hallen.

Wushu
Wushu er en ny og spennende konkurranseidrett i Norge som NKF er i ferd med å etablere. Norge ble offisielt medlem av International Wushu Federation (IWuF) på kongressen i Hanoi i 2005. Wushu er opprinnelig gammel kinesisk kampkunst som etter hvert har blitt en Olympisk idrett. Wushu kan spores helt tilbake til år 3000 f.kr. og er nasjonalsport i Kina. Innen Wushu finnes to hovedretninger, den klassiske som inneholder ca 500 ulike stilarter, og den moderne som er tilpasset som konkurranseidrett. I 1990 ble IWuF formelt stiftet for å videreutvikle wushu som konkurranseidrett. I dag har IWUF 148 medlemsnasjoner og idretten er anerkjent av IOC som olympisk idrett, men står ikke på OLprogrammet. Under OL i Beijing 2008 inngikk wushu i det offisielle kulturprogrammet. Det er store muligheter at Wushu kan på møte til IOC neste år bli tatt opp på programmet fra 2020.  Wushu er med sine 180 millioner utøvere i Kina, og 45 millioner utøvere utenfor kina i 148 land kanskje verdens mest utbredde kampidrett.

Som konkurranseidrett er wushu i dag inndelt i to hovedidrettsgrener; Taolu (mønster) og Sanshou (kamp). Sanshou er en fullkontaktidrett med både slag, spark, grep og nedlegginger hvor to utøvere konkurrerer mot hverandre i forskjellige vektklasser. 11 vektklasser for herrer og 3 for kvinner. Konkurransen er på tre runder a 2 minutter på en matte som er 8 x 8 meter. Den utøveren som vinner to runder vinner kampen. Utøverne blir tildelt 3, 2, eller 1 poeng utfra hvor avanserte teknikkene er.

Taolu er en oppvisningsidrett hvor man viser wushu teknikker med akrobatiske momenter, med og uten våpen, på en matte som er 14 x 8 meter. Man får poeng etter vanskelighetsgrad, rytme og koreografi. Annethvert år arrangeres det EM og VM.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.