Norges Kampsportforbund

Klart for Norgesmesterskap i Kendo

Pressemelding   •   mar 20, 2012 00:45 CET

Det er duket for action og tøffe tak når Oslo Kendo Klubb i samarbeid med Norges Kampsportforbund arrangerer Norgesmesterskap for Kendo på Norges Idrettshøgskole i sal 3 lørdag 24. mars og søndag 25. mars.

Dette er yppelig anledning for publikum og media til å bli kjent med den tøffe kampsporten som stadig flere blir begeistret for.

Det arrangeres norgesmesterskap i individuelle klasser på lørdagen, mens det er lagkamp på lørdag. Konkurransene begynner klokken 10:00 begge dager.

Nesten 40 utøvere fra Notodden, Bergen, Stavanger Kristiansand og Oslo deltar i mesterskapet.

Hva er Kendo
Kendo er en japansk kampsport som har utviklet seg på grunnlag av Samuraienes sverdkunst. Siden stålsverdet er byttet ut med sverd av bambus og at utøverne bruker rustning er Kendo blitt en tøff fullkontaktsport.

En kamp er på 5 minutter, og konkurranseområdet er på 11x11 meter. Den utøveren som først får inn 2 poeng vinner kampen. For å få poeng må man utføre et tydelig og kraftfullt angrep mot godkjente treffpunkter. For å få godkjent et treff må to av de tre dommere som dømmer godkjenne treffet.

Det internasjonale Kendoforbundet IFK ble stiftet i 1970, og det første verdensmesterskapet ble arrangert det samme året i Tokyo. VM arrangeres hvert tredje år. Neste VM arrangeres 23.-28. mai i Novara i Italia hvor blant annet Norge skal delta. På verdensbasis er det over 10 millioner utøvere som trener Kendo.

Norges Kampsportforbund
Norges Kampsportforbund (NKF) er det niende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.

NM i 2011
I fjor ble Ambjørn Holmkvist fra OSI Kendo norgesmester. Joel Monsen Nordstrøm fra OSI Kendo vant sølv, mens Kyrre Pedersen fra Oslo Kendo klubb og Marianne Skiftesvik fra OSI Kendo vant bronsemedaljer. Lagkonkurransen vant Oslo Kendo Klubb.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det niende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.