Lederne

Klart for ny runde av Helt sjef

Pressemelding   •   apr 23, 2014 14:11 CEST

Med over 400 nominerte ungdommer var fjorårets utgave av prisen en suksess og initiativtakerne håper på like mange gode bidrag i år.

– Vi gleder oss masse til en ny runde med Helt sjef. Det er inspirerende for oss som fagorganisasjon å se at det finnes så mange gode lederemner der ute, sier Jan Olav Brekke, Forbundsleder i Lederne.

Tyngde, pågangsmot og skaperkraftDet er ikke hvem som helst de nominerte må overbevise om at de er prisen verdig. Årets jury består av juryleder og tidligere NHO-president Leif Frode Onarheim, Paralympics-utøver Birgit Skarstein, Moods of Norway-gründer Simen Staalnacke, Chrisitna Nergaard fra JobbUnder18 og ledercoach Alf Inge Stiansen. Vinneren av Helt Sjef skal kåres hos Lederne i Oslo 17. juni der arbeids- og sosialminister Robert Eriksson bl.a. vil innlede og delta i en paneldebatt.

– Årets jury har en blanding av faglig tyngde, ungdommelig pågangsmot og skaperkraft. Vi er veldig stolte over at så flinke folk ønsker å bidra inn i Helt sjef, sier Margaret Brusletto, personal- og kommunikasjonsdirektør i McDonald’s Norge AS.

Jakten fortsetter
I år som i fjor er juryen og initiativtakerne bak på utkikk etter yrkesaktive personer under 30 år som er inspirerende og initiativrike lederemner. Man kan melde på seg selv eller en man kjenner påwww.fb.com/heltsjef

– Fokuset er på «vanlig» ungdom, ikke eliten. Man trenger ikke mastergrad, dress og slips for å vinne. Det holder å ha guts og vise initiativ, sier Christina Fraas, i Spirit.

Vinneren av Helt sjef får 10.000 kroner til satsing på egen karriere, en inspirasjonsreise, samt et års samarbeid og trening med ledercoach, Alf Inge Stiansen i Leading Edge.

Helt sjef på DokkaBakegründer, Kim Aleksander Larsen Røbergshagen (24) fra Dokka i Oppland, gikk til topps i fjorårets utgave av Helt sjef. 24-åringen fikk prisen på Ledernes høstkonferanse i Oslo etter å ha gått til topps blant nesten 400 andre ungdommer. Siden kåringen har «Landsbybakern» hatt månedlige sesjoner med ledercoach Alf Inge Stiansen.

– Sesjonene gir meg inspirasjon og motivasjon til å fortsette å jobbe hardt, og jeg merker at jeg stadig får mer kontroll over rollen som leder. Jeg klarer å sette meg selv tydeligere mål, og har lært mye om å sette ting i riktig perspektiv, sier Larsen Røbergshagen.

Drømmer om eget brød
I tillegg til coaching vant Kim 10.000 kroner og en inspirasjonstur til Stockholm. I den svenske hovedstaden fikk han med seg et kurs i verdibasert lederskap hos Ledernes søsterorganisasjon, Ledarna. «Landsbybakern» rakk også å besøke Aryzta, en av verdens største produsenter av fryste bakervarer – og leverandør til McDonald’s.

– Jeg vil gjerne starte flere utsalgssteder for Landsbybakern og Bua Poteter. Også drømmer jeg om å lage mitt eget brød hvor inntektene går til å hjelpe andre gründere i kommunen. Jeg tror mange setter pris på litt ekstra hjelp i startfasen, sier Larsen Røbergshagen.

FAKTABOKS

Om Helt Sjef:

• En arbeidslivs- og inspirasjonspris for ungdom

• Deles ut til en yrkesaktiv person under 30 år som er et inspirerende og initiativrikt lederemne.

• Skal øke interessen for lederskap blant unge, basert på norske verdier og inspirere ungdom til å skape seg en karriere

• Arrangeres for andre gang i 2014

• Er et samarbeid mellom ungdomsmagasinet Spirit, McDonald’s og Lederne

• En folkeavstemming, samt en fagjury skal kåre vinneren.

Lederne er organisasjonen for Norges ledere og teknisk og merkantilt ansatte. Nær 16.000 ansatte i vel 1.200 bedrifter har valgt Lederne som sin partner for individuell service, rådgivning, utvikling, forhandlingsservice og juridisk støtte.

Lederne ble stiftet i 1910 og er partipolitisk uavhengig. Organisasjonen har avtaler med de fleste arbeidsgiverorganisasjoner, og tilbyr blant annet omfattende støtte til kurs og etterutdanning, attraktive forsikringer for medlemmet og familien samt økonomisk støtte ved arbeidsledighet.